Hvite niggere

Cappelen 1993 Innbundet

Romanen er fortellingen om outsiderne i opprør mot et skinnhellig og selvtilfreds borgerskap. Den skildrer vennskapet mellom fire barndomsvenner og kunstnerspirer, som valgte ekstasen fremfor tryggheten, og fikk eksplosjonen som livsstil - en desperat reise mot undergangen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202144586

EAN 9788202144586

Serie Cappelens storbøker

Omtalt sted Oslo

Et signaturverk for sin tid og en ungdomskultur som man skal være relativt moden for å ha tatt del i.

Lenge siden jeg leste denne. Husker den som vanvittig god ( og ikke minst kul). Må kanskje finne den frem igjen hvis det skorter på nytt lesestoff.

Lettleselig, seriøs, humoristisk og innsiktsfull

Veldig god fortelling. Som sagt tidligere denne hadde gjort seg godt som film. Likte den breie dialekten den er skrevet med. Handlet mye og alkohol og dop men man leser mye om menneker mellom linjene takket være den gode skrivngen. Når jeg hadde lest den fremsto den mest som et eksempel på hvor lite som egentlig skal til før alt går galt.
Skal sies at tittelen på boken ikke har hold seg så godt og det kan være direkte farlig å si man leter etter denne boken

Gud skal vite at eplet kan rulle langt fra stammen når bare treet står i en bratt skråning.

Så begynte jeg å lese. For alvor! Jeg lå og leste, jeg satt og leste, jeg sto og leste. Det eneste jeg ikke fiksa, var å lese mens jeg gikk. Jeg ser fremdeles med misunnelse på mennesker som faktisk klarer det . Et menneske som kommer gående ned et overfylt fortau, dypt begravd i en bok - et fantastisk syn, jeg elsker det !

Og så kom fedrelandssangen "Ja, vi elsker". Så det klirra i vindusrutene. Det var strengt forbudt å bevege seg under denne framføringa, det var en venstreradikal handling i det hele tatt å røre en finger. Vi rørte naturligvis noe aldeles forferdelig. Herregud, vi var tretten, fjorten år gamle, vi hadde krutt i ræva. og Gullberg skulle naturligvis ha med seg alle hundreogfemti versa ! Det var, som enhver kan begripe, ikke til å holde ut ! Likevel holdt vi ut. Dager ble til måneder, og måneder år. Det er helt ubegripelig hva unger kan tåle når de blir tvunget til det.

Vi spella (poker) med jekk, og potten var stor hele tida. Du legger ikke ned korta i en slik situasjon, med mindre huset brenner, eller Jesus banker på døra og sier han er kommet tilbake.

...hun var av den typen trassig narkoman som ikke ville lære å svømme. I steden lot hun til å være opptatt av å dykke etter perler på hundre meter dypt vann, og nå nærma hun seg bunnen med kjappe tak og sus i øregangene.

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

1/5 2010 -> 1/5 2011

Leser og har lest