Blå er den varmeste fargen

av (forfatter) og Christina Revold (oversetter).

Minuskel 2013 Heftet

Clémentine er en helt vanlig tenåring med familie og venner. Hun blir sammen med en av de kjekkeste guttene på skolen, men klarer ikke å gjengjelde følelsene hans, og slår opp. Da hun blir med sin homofile kamerat på byen og møter den selvsikre Emma med det blå håret på en lesbebar, snus hele livet på hodet. Blå er den varmeste fargen er en varm og sår tegneseriefortelling om lesbisk kjærlighet og tenåringers kamp for å akseptere seg selv. Boken har vunnet en rekke utmerkelser, blant annet publikumsprisen ved Europas største tegneseriefestival i Angoulème. En film basert på fortellingen vant i 2013 Gullpalmen under filmfestivalen i Cannes.

Forlag Minuskel

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Frankrike

En vakkert tegnet oppvekstroman om det å være lesbisk. Det vil si at boken går delvis utover det å være en oppvekstroman, da den avslutter i voksen alder, men hovedvekten ligger på det å være ung, finne seg sjæl - og prisen for å være lesbisk. Jeg liker veldig godt det blå som visuell markør i boken, men selv om historien er sjokkerende (den er ikke så gammel) vekker den ingen emosjonell gjenklang hos meg.

Tenåringsproblemer virker banale i andres øyne, men når du føler deg alene med føttene limt til gulvet - hvordan skal du da kunne danse med noen?

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

Jeg leste 182 bøker i 2013.

Her er mine 37 favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

I løpet av 2015 har jeg lest disse bøkene som jeg har plukket ut fra kriterier i en liste jeg fant her på bokelskere.no.
Disse punktene rakk jeg ikke å hake av: En bok på bunnen av leselisten din, en bok som utkom det året du ble født, en bok med dårlige kritikker, en bok fra din barndom, en bok som foregår i din hjemby.

• "Megzilla" av Gro Dahle
  • "Jakten på sannheten" av Carbone