Hvis du vil

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Oktober 2015 Innbundet

Roar, 48 år, er ute på sin første løpetur i skogen, men finner ikke veien tilbake. Her møter han en annen løper, en kvinne som også har gått seg vill. Mørket faller, og de to blir nødt til å tilbringe natten sammen der ute i skogen. De fryser, har gnagsår og er uten mat og drikke.

De finner en gapahauk der de kan overnatte. Skogen er mørk og full av lyder. De to begynner å snakke sammen for å få natten til å gå, og en avgrunn av ulevd liv kommer til syne.

Med "Hvis du vil" serverer Helle Helle et kammerspill for to personer. Komisk og alvorlig, med en sterk undertone av vemod og tomhet, i Helles umiskjennelige ordknappe, dirrende språk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

I vårt ellers så lykkelige naboland kan den enkelte gå seg vill, tydeligvis både i skogen og i livet ellers. Hovedpersonen kan virke litt tafatt, men kanskje er hun bare for tilpasningsdyktig og snill? I likhet med den mye eldre Herman Bangs «Tine» har ikke Helles hovedperson nok ord for å gi uttrykk for sine egne ønsker og behov, for eksempel ønsket om å få barn med sin samboer Christian. Likevel føler vi en viss optimisme på hennes vegne når boka slutter.

Helle skriver konsist og med en humoristisk snert som gjør dette til en perle av en roman.

Dette er den første boka jeg leser av Helle Helle . Mange har lovprist " Hvis du vil". Jeg ser at boka er godt skrevet, og ser at virkemidlene er godt brukt og at det hele er godt skrudd sammen og gjennomført, men den ble nok litt for treg for meg, tror jeg. Mitt blogginnlegg finner du her.

Helt ok bok, men følte ikke jeg fikk så mye ut av å ha lest den. Kort og grei, men fenget ikke meg :)

"Hvis du vil", Helle Helle.
Hvis du vil lese ei fin lita litt lavmælt bok, med mange hull i stemninga og historien - les denne. Hull i positiv forstand.
Vi møter to joggere, dame og mann naturligvis, som ikke kjenner hverandre, men som blir kjent gjennom den felles skjebnen det er å ha jogga seg vill i skogen. Han tror jeg har særlig sensitiv personlighet, mens hun fremstår som handlingens sterke kvinne. De må søke ly i en gapahuk, og her lister de seg litt på hverandres personligheter, og noe tilbakeblikk livet. Det ligger en fin og lun stemning i boka. Vi skjønner at fortelleren vil fortelle noe, men ikke helt hva.
Stillferdig bok om å ha gått seg litt vill i det livet som bare gikk forbi, men også om at der finnes et håp bak hver busk - bare man er villig til å se.
Synes kjente et sus i skogen av både Fosse og Tiller her. Fosses sømløse hopping i tidsbildet, og Tillers ømfintlige dagligdagse detaljfokus - (boka er på bokmål, hvis jeg skremte noen ved å nevne de to nynorskherrene der).

• Det skjer hverken mer eller mindre av at du er redd.

Jeg vet ikke så mye om skoger, jeg er ikke naturens muntre sønn. Det sa de andre i forgårs over kaffen. Men her er jeg under de jyske kjempene, i såkalte joggesko.

Det vanskelige kom når filmen var ferdig og videoen satte i gang med den automatiske tilbakespolingen. Den lyden, og så ingenting.

I vår tid skal alt være så interaktivt, hektisk, lettvint eller tøft som mulig. Man skal være så flink, rask, ha tid til alt og det er lett å føle på presset om å lese bøkene alle snakker om, eller de tunge, svulstige verkene, for å fremstå mer belest og intellektuell.

Jeg velger her å ta et steg tilbake. Slå et slag for det enkle, hverdagslige, medmenneskelige og gammeldagse. Sette livet litt på pause og bare være. Lese bøkene som vekker mer stemning enn handling, eller en kokebok med gode basisoppskrifter man faktisk bruker! Uten at man skal briefe, brilliere eller skryte. Bare lese, leve, puste og være:)

Dette er bøkene jeg elsker, som gir meg et pusterom i hverdagen og senker skuldrene. Helt uten prestasjon og perfeksjon. Dette er livet, i bokform!

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

Leseutfordring 2017

En bok anbefalt av bibliotek/biblotekar
En bok som har stått på "skal lese listen" i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstid i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling.
En bok skrevet av flere forfattere
En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser."
En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
En bok som har karakterens navn i tittelen
En novelle fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok skrevet av en upålitelig person/forfatter
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok som handler om eller har "hotell" i tittelen.
En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
En bok om flyktninger og/eller immigranter
En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på bruktbokmarked
En bok på 800 sider
En bok som er nevnt i en annen bok
En bok som handler om vanskelige temaer
En bok basert på mytologi
En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

Målet er 55 bøker

• "de - roman" av Helle Helle