Huset på stranden

av (forfatter) og Judith S. Nilsen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Heftet

"En sterk og annerledes kjærlighetshistorie mellom en ung kvinne og en mystisk soldat."

Marie Claire

"[...] den perfekte blanding av eventyr, mystikk, kjærlighet og sorg."

First for Women

Sommeren i 1942 reiser Anne Calloway til stillehavsøya Bora-Bora som militær sykepleierske. Hun nøler ikke med å forlate sin kjedelige forlovede, og ser frem til sitt livs eventyr. På øya blir hun raskt tiltrukket av en soldat ved navn Westry. Deres faste møtested er et forlatt strandhus, og der får de være i fred, helt til den dagen de blir vitne til en grusom forbrytelse.

Sarah Jio har skapt en krigsberetning om lidenskap og vennskap, tap og mysterier. Den er også en fortelling om å ta nye sjanser og gjenoppdage sitt eget hjerte. En storslått saga om tapt kjærlighet, et mystisk maleri, en unevnelig tragedie - og i sentrum for det hele: Huset på stranden.

"En dypfølt, engasjerende kjærlighetshistorie med Stillehavskrigen som fascinerende bakteppe."

Kristin Hannah, New York Times' bestselgende forfatter

"Huset på stranden kjennes svært virkelig [...] en ekte pageturner."

WomansDay.com

Sarah Jio (f. 1978) er en bestselgende forfatter, og bøkene hennes er oversatt til 17 språk. Hun bor i Seattle med ektemann og tre sønner.

www.sarahjio.com

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202408305

EAN 9788202408305

Serie Drama

Genre Romantikk

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Australia og Oceania

En av de dårligste bøkene jeg har lest ferdig. En god historie som kunne ha blitt til en flott bok blir bort i dårlig blott og dialoger som kunne vært skrevet av en 10 åring. Styr unna!

Forsåvidt en spennende historie, men dessverre altfor forutsigbart og stappet med klisjeer. Fortellerevnen er heller ikke veldig imponerende.

Her er min omtale av Huset på Stranden: https://mineboker.wordpress.com/2015/11/03/huset-pa-stranden-av-sarah-jio/

Kjempefin kjærlighetsroman

Denne overrasket meg virkelig stort i positiv retning!! Perfekt sommerlesning. Vipper mot en 6'er :D

Hvorfor må ting forandre seg?

Enkelte historier er det ikke meningen at man skal finne ut av.

Og ignorer aldri det hjertet ditt forteller deg, selv om det gjør vondt, selv om det virker som om det vil bli svært vanskelig eller tungt å følge det.

Det finnes mange sorter kjærlighet. Dette er noe som har gått opp for meg i løpet av livet.

Tiden endrer mennesker[...]

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Ei liste bestående av bøker jeg har lest i 2017.

Bøker lest i 2017 i rekkefølge

• "Nå som jeg har funnet deg" av Ciara Geraghty