Flukt

av (forfatter), Henning Kolstad (oversetter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788202596255

EAN 9788202596255

Serie Dublin Murder Squad (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Dublin

Kjøpte denne boken da flere bokanmeldelser skrøt den opp i skyene. Selv syns jeg den var til tider litt mørk og kjedelig etter min smak. Handler om et par som for lenge siden planla og rømme sammen fordi begge bodde under dårlige forhold hjemme. Gutten drar som avtalt til møtestedet, men jenta dukker aldri opp. Gutten blir nødt til å dra alene, og antar at jenta fikk kalde føtter. Han utdanner seg til politi, og mange år går. En dag dukker kofferten,, som jenta som forsvant hadde pakket til flukten, opp. Spørmålene reiser seg om hvorvidt jenta hadde fått kalde føtter den gangen for lenge siden, eller om det var noe annet som hadde skjedd med henne. Gutten, i regi av sin stilling som politi vil prøve å komme til bunns i mysteriet..

Tredje bok i "Dublin Murder Squad" serien, og denne gangen er det undercover-etterforskeren Frank Mackey som er hovedperson. Vi tas tilbake til hans barndoms bydel Faithful Place, Dublin - et sted han ikke hadde noen planer om å vende tilbake til, men en dag ringer søsteren og sier at det har blitt funnet en koffert som tilhørte ungdomskjæresten Rosie. De to hadde planlagt å rømme til England sammen for 22 år siden, men hun dukket aldri opp.

Boka er både en historie om familieforhold og en krimroman. Den er velskrevet og gir fine skildringer av livet i en litt shabby del av Dublin. Jeg er veldig glad i måten French skriver på.

Det er egentlig ikke så mye som skjer i denne boka og jeg syntes det ble nokså langdrygt etter hvert. En del av handlingen var også vel forutsigbar, det ble åpenbart ganske tidlig hva som hadde skjedd med Rosie og hvem som var ansvarlig. Jeg kommer allikevel til å følge denne serien videre og håper på litt mer overraskende vendinger i neste bok.

10 kr per bok ,billigt synes no eg. 3 innb og 1 pocket

• "Inntrengeren" av Tana French