Dinas bok

Gyldendal 1989 Innbundet

En grusom hendelse tidlig i livet følger Dina gjennom livet, og former hennes sinn. Hun blir et merkverdig, frodig, men også farlig og utsatt menneske som får stor makt over dem som omgir henne. Men sterkest styres hun av Det Gamle Testamentets lover og regler. En sterk og frodig kvinne står frem i et nordnorsk landskap og miljø fra det forrige århundre.

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205184916

EAN 9788205184916

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nord-Norge

Denne boken har jeg hatt lyst å lese i mange år. Spesielt etter jeg så filmen. Jeg ble litt skuffet. Den er ikke så god som Wassmos andre bøker syntes jeg, men planen er og ta den frem igjen senere. Handlingen fra Nordland liker jeg godt, men beskrivelsene og handlingen ellers var ikke så bra ....

Krig er den ytterste konsekvens av at folk er så redde at de slutter å snakke

Han pleide å si at en måtte ta folk i Nordlandene som en tok årstidene. Tålte en dem ikke, så fikk en holde seg inne en stund og samle seg.

Kjøpmannen var rundmaget og hadde en ekstra hals utenpå den som Vår Herre hadde utstyrt ham med. Den veltet hit og dit utover kalvekrysset når han gestikulerte eller lo.

Dina er ikke nettopp enkel å komme på talefot med.. unntatt når hun spiller. Og da snakker en ikke til henne

Det var tungt å være far til en satan

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Var bøkene bedre før? Neppe. Men de blei lest i store jafser. Tenker noen ganger at jeg skal gå løs på disse "store leseopplevelsene" igjen. Holder de mål i dag?

Mange titler som berører bøkenes verden

Da har jeg vært på fretex igjen, og også denne gangen kom jeg hjem med 2 bæreposer med bøker. Dette er hva jeg fant i hyllene denne gangen

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

• "Karnas arv - roman" av Herbjørg Wassmo
  • "Lykkens sønn - roman" av Herbjørg Wassmo