Dinas bok

Gyldendal 2009 Heftet

1946 bokelskere følger dette verket.

En grusom hendelse tidlig i livet følger Dina gjennom livet, og former hennes sinn. Hun blir et merkverdig, frodig, men også farlig og utsatt menneske som får stor makt over dem som omgir henne. Men sterkest styres hun av Det Gamle Testamentets lover og regler. En sterk og frodig kvinne står frem i et nordnorsk landskap og miljø fra det forrige århundre.

Dina er en sterk kvinneskikkelse som står levende fram i nordnorsk landskap og miljø på 1800-tallet. I hennes tidlige barndom inntreffer en fryktelig hendelse som forfølger henne hele livet. Hun blir et merkverdig og på mange måter også farlig og utsatt menneske, som får stor makt over skjebnen til dem som omgir henne. Romanen tar opp temaer som svik og skyld, sorg og lidelse, og skildrer en umettelig sanselig livsutfoldelse. Dinas bok danner utgangspunktet for filmen I am Dina (2002), regissert av Ole Bornedal og med Maria Bonnevie i hovedrollen som Dina. Kåret til tidenes best likte bok i Bokklubben Nye Bøker.Terningkast 6. «. et mesterverk som lyser opp bokhøstens himmel.» Tinic Talén, VG«Det er en ublandet fryd i årets bokhøst å finne en forfatter som skriver så det gnistrer og spruter. Det har Herbjørg Wassmo gjort, og for meg er Dinas bok en ny start for henne som forfatter. Jeg venter spent på fortsettelsen.» IdaLou Larsen, Nationen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205397484

EAN 9788205397484

Serier Gyldendal pocket Dina (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nord-Norge

Denne boken har jeg hatt lyst å lese i mange år. Spesielt etter jeg så filmen. Jeg ble litt skuffet. Den er ikke så god som Wassmos andre bøker syntes jeg, men planen er og ta den frem igjen senere. Handlingen fra Nordland liker jeg godt, men beskrivelsene og handlingen ellers var ikke så bra ....

En nokså langdryg bok. Litt romantikk inne i boken gjorde susen.

Krig er den ytterste konsekvens av at folk er så redde at de slutter å snakke

Han pleide å si at en måtte ta folk i Nordlandene som en tok årstidene. Tålte en dem ikke, så fikk en holde seg inne en stund og samle seg.

Kjøpmannen var rundmaget og hadde en ekstra hals utenpå den som Vår Herre hadde utstyrt ham med. Den veltet hit og dit utover kalvekrysset når han gestikulerte eller lo.

Dina er ikke nettopp enkel å komme på talefot med.. unntatt når hun spiller. Og da snakker en ikke til henne

Det var tungt å være far til en satan

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Var bøkene bedre før? Neppe. Men de blei lest i store jafser. Tenker noen ganger at jeg skal gå løs på disse "store leseopplevelsene" igjen. Holder de mål i dag?

Mange titler som berører bøkenes verden

Da har jeg vært på fretex igjen, og også denne gangen kom jeg hjem med 2 bæreposer med bøker. Dette er hva jeg fant i hyllene denne gangen

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Karnas arv - roman" av Herbjørg Wassmo
  • "Lykkens sønn - roman" av Herbjørg Wassmo