Lykke og glede

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Pax 2009 Heftet

Denne romanen handler om mødre og døtre og om to kulturer. I nesten førti år har fire kinesiske kvinner i San Francisco møttes i Lykke og Gledeklubben for å spille mah-jong, lage god mat og fortelle historier. Da en av kvinnene dør, overtar datteren ved mah-jongbordet.

Denne store, rike romanen handler om mødre og døtre og om to kulturer. I nesten førti år har fire kinesiske kvinner i San Francisco møttes i Lykke og Gledeklubben for å spille mah-jong, lage god mat og fortelle historier. Da en av kvinnene dør, overtar datteren ved mah-jongbordet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Kina San Francisco

Leste denne for første gang for over ti år siden. Alltid spennende når man leser en bok en har lest tidligere: er den like god som jeg husker den? Og det var den; om ikke bedre. Linkt til et blogginnlegg.

Jeg vet hvordan det er å være taus, å lytte og se, som om livet er en drøm. Du kan lukke øynene når du ikke vil se mer. Men når du ikke lenger vil høre, hva da?

Hva var verst, spurte vi hverandre, å sitte og vente på døden med prektige, dystre fjes? Eller å velge sin egen glede?

Jeg vet hva det vil si å leve sitt liv som en drøm. Å lytte og se, å våkne opp og prøve å forstå det som har hendt.
Du trenger ikke en psykiater til dette. En psykiater vil ikke at du skal våkne. Han ber deg drømme videre, finne dammen og helle flere tårer i den. I virkeligheten er han bare en fugl som drikker av din ulykke.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Var bøkene bedre før? Neppe. Men de blei lest i store jafser. Tenker noen ganger at jeg skal gå løs på disse "store leseopplevelsene" igjen. Holder de mål i dag?

Følger trenden og lager liste

Part 2 av bøkene som er nevnt i Gilmore Girls!
Jeg kommer nok ikke til å lese alle, men jeg har lyst til å prøve å få lest flest mulig :)

• "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan
  • "Å redde fisk fra å drukne" av Amy Tan