Den utrolige reisen

Aschehoug 1993 Innbundet

Mens familien som eier dem, er på utenlandstur, bor to hunder og en katt i pensjon hos en venn av familien. En dag får et instinkt dyrene til å dra vestover, og hjem. Leseren kan følge dem på ferden, og i kampen for å overleve.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788203240317

EAN 9788203240317

Serie God bok

Deilig gjenmøte med en bok som trollbandt meg da jeg var barn.

Som gammel klarer jeg ikke helt å la være å undre meg på om historien er troverdig, men den er skrevet i vakker prosa, og er full av spenningstopper og hjertegripende episoder. Om den går hjem hos dagens barn vil jeg få vite når barnebarna er blitt gamle nok til at jeg kan få testet det ut.

I mine barns oppvekst fantes den ikke på biblioteket mitt, ei heller i dag, så mitt nåværende leseeksemplar har jeg skaffet meg fra Drammen antikvariat. Hvis det hadde gått an å legge ut bilder fra eget arkiv her, hadde jeg publisert et fotografi av den vakre innpakningen boken ble sendt til meg i: Gråpapir ytterst, stramt og fint, og så innenfor: gavepapir overstrødd med sommerfugler, også det stramt, sirlig og fullstendig symmetrisk brettet. De som driver Antikvariater er ekte bokelskere, ikke bare konsumenter, slik som meg!

Dette er en utrolig historie om to hunder og en katt som savner familien sin så voldsomt at de bestemmer seg for å forlate det stedet de er satt på til å være mens familien er på ferie i England. Historien er veldig godt skrevet,interressant og gripende. Den fortjener så absolutt en 6'er.

Bøker som har gjort noe med meg. Bøker som har vekt mye følelser og mange tanker. Bøker jeg trenger litt tid på å fordøye og som sitter som støpt på minnet....

Bøker som har brent seg fast ifra barndommen min

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Listen Skjønnlitterære katter ^..^ inneholder skjønnlitterære voksenbøker hvor katter spiller en av hovedrollene. Kom gjrne med tips så vi får med alle på listen. Både skjønnlitterære titler og historier fra virkeligheten er velkomne.

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "The birds and other stories" av Daphne Du Maurier
  • "Pesthundene - oversatt av Per Malde" av Richard Adams