Anne fra Bjørkely

av (forfatter) og Mimi Sverdrup Lunden (oversetter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Da barnehjemspiken Anne kommer til Marilla og Matthew Cuthbert på gården Bjørkely i småbyen Avonlea, påvirker hun både dem og sine omgivelser. Annes optimisme og pågangsmot hjelper henne gjennom vanskelighetene hun møter. Dette er den første boka om Anne.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203248092

EAN 9788203248092

Serie God bok

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Canada

Jeg elsker bøkene om Anne fra Bjørkely, de er veldig vakkre! Bør leses!

"Jeg elsker å late som om jeg er lubben og fin, med smilehull i albuene."

Barnets øyne flyttet seg fra den ene gården til den neste. Blikket var ivrig og forhåpningsfullt. Til slutt hvilte øynene hennes på en gård som lå litt unna de andre, på venstre side, et godt stykke fra landeveien. I skumringen kunne man skimte et hvitt hus blant blomstrende trær, i utkanten av et skogholt. Over huset skinte en krystallhvit stjerne på den klare himmelen mot sydvest. Den var som en ledestjerne, fylt av løfter for fremtiden.

"Det var større muligheter for fantasien der," sa hun. Hun er litt av en type, det er sikkert.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Noen mennesker er født med et mer sensitivt sanseapparat enn andre, noe som fører til at de sanser og "tar inn" verden på en dypere og mer kompleks måte. Dette gjør dem til utmerkede fortellere i en roman eller novelle, der historien og det fiktive universet ofte levendegjøres gjennom karakterenes opplevelser. Jeg er en sensitiv person selv, og har derfor spesielt stor glede av bøker om ekstra sensitive karakterer og deres opplevelser. Jeg har laget denne listen mest for min egen del, men kanskje den kan være artig å se for andre sensitive bokelskere også. Dessuten er dette bare et lite utvalg; jeg tar gjerne i mot tips i kommetarfeltet på andre bøker som kunne passe.

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

• "Anne og Marilla" av L.M. Montgomery
  • "Anne som frøken" av L.M. Montgomery