Barnas bok

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2011 Innbundet

Olive Wellwood er en berømt forfatter som skriver ei bok til hvert av barnebarna sine. Barna er født i Victoria-tida og vokser opp som en generasjon preget av opprør mot foreldrene og kvinners kamp for selvstendighet og stemmerett. Romanen følger barna, vennene deres og familiene deres, en generasjon som er uvitende om de mørke tidene som vil komme.

Antonia Byatts nye store roman har årene 1895-1919 som ramme, den gylne perioden etter den strengere Viktoriatiden, og som endte i Den første verdenskrigs blodige kaos. Barnas bok fanger de sydende bevegelsene innen kunst, kultur, livsstil, økonomi og politikk. Den sentrale handlingen er forankret i barnebokforfatteren OliveWellwood, som skriver fantasy-litteratur, i tråd med tidens trend. Familien Wellwood bor på landstedet Todefright i Sør-England, der deres sju barn har vide rammer for å utfolde seg. Olive er familiens store kreative sentrum, samt forsørger, mens ektemannen Humphrey er opptatt med sine erotiske eventyr og gir opp sin faste bankjobb. Hit kommer kunstnere, kulturradikale personligheter, suffragetter og landflyktige anarkister. Barna vokser opp med en verden i forandring. De bor i et hus fullt av hemmeligheter, og voksenlivets mørkere sider er alltid truende nært. Selv den elskelige Olive svikter brutalt når hun forvandler barnas verden til litteratur og teater.

Forlag Oktober

Omtalt tid 1900-1914 1914-1918

Omtalt sted England

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen for beste oversettelse 2011

Ser at det har vært litt forskjellige meninger. Jeg hørte den på lydbok, på engelsk. Selv om den er litt tung å høre. Har brukt sommerferien på høre de fleste delene, ferdig. Jeg likte kjempe godt språket til forfatteren, beskrivelsene og skildringene, det var så verdt å bruke denne tiden på boka. Denne boka får terningkast fem for godt språk, gode skildringer, men ikke sekser. Sekser ville denne fått om den var mindre tung.

Jeg likte veldig godt historien om Wellwood-familien, og vennene deres. Men den stadige oppramsingen av hva som skjer i samfunnet rundt disse familiene blir til tider veldig kjedelig. Jeg kan likevel anbefale boken. Den er spennende og uventet innimellom alle faktaopplysningene, nok til å være verd det.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Nothing is final, Dorothy thought pragmatically, and made a final decision."

Lista ble offentliggjort i juli, og inneholder tretten bøker.

Jeg har laget en liste av ti bøker som har overrasket meg enten lest i år eller tidligere.

• "Sammenkomsten" av Anne Enright
  • "Formål ekteskap" av Jeffrey Eugenides