American pastoral

2018 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

In American Pastoral, Philip Roth gives us a novel of unqualified greatness that is an elegy for all the twentieth century's promises of prosperity, civic order, and domestic bliss. Roth's protagonist is Seymour 'Swede' Levov - a legendary high school athlete, a devoted family man, a hard worker, the prosperous inheritor of his father's Newark glove factory - comes of age in thriving, triumphant post-war America. And then one day in 1968, Swede's beautiful American luck deserts him.

For Swede's adored daughter, Merry, has grown from a loving, quick-witted girl into a sullen, fanatical teenager - a teenager capable of an outlandishly savage act of political terrorism. And overnight Swede is wrenched out of the longed-for American pastoral and into the indigenous American berserk. Compulsively readable, propelled by sorrow, rage, and a deep compassion for its characters, this is Roth's masterpiece.

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted USA

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 1998

For en fantastisk, intelligent bok! Den er skrevet i en moderne flernivåstil med flere synsvinkler, og tilsynelatende - men bare tilsynelatende - uten forfatterens stemme. En eksplisitt henvisning til Marcel Proust dukker opp tidlig, men også mindre eksplisitt på slutten av boka når flere av karakterene samles til et middagsselskap der de endelige hemmelighetene blir avslørt. (Andre kan hevde at avslutningen har mer å gjøre med Agatha Christies klassiske oppsett). Roth skylder også Balzac gjeld i sin omhyggelige behandling av hanskeindustriens vekst og fall i Newark, noe som tilsvarer Balzacs behandling av utviklingen av trykkerier i 1820-årene i Tapte illusjoner. Også hovedpersonen, svensken Levov, ser ut til å dele karaktertrekk med Lucien i samme bok. Ingen av dem makter å handle konstruktivt når de står overfor en katastrofe.

Et viktig tema i boken er at «virkelig eksisterende mennesker» alltid tar feil om andre mennesker. Det er bare gjennom å forestille oss at vi kan få et fullstendig bilde, men det vil selvfølgelig også være åpent for diskusjon. (Jeg leste den engelske utgaven).

Begrensede menn; med ubegrenset energi. Menn som kan fare opp like fort som de tar til latteren; menn for hvem det viktigste av alt her i livet er å holde det gående tross alt. Og vi var deres sønner.

Lou Levov var en av disse jødiske fedrene som var oppvokst i slummen, og som fra et upolert, underutdannet perspektiv drev frem en hel generasjon oppadstrebende, collegeutdannede sønner, en far som så alt som en ufravikelig plikt, som skilte mellom rett og galt og ingenting imellom, en far hvis samlede ambisjoner, fordommer og overbevisninger var så uberørt av omtanke og ettertanke at han ikke var så lett å slippe fra som man skulle tro.

"It's all right. It's all right, Daddy. I can believe that you can't believe that you know what I'm saying or what I'm doing or why."

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

Et utvalg forfattere som hadde fortjent å vinne gjev pris.

Et vidt begrep, som det herskes mye uenighet om. Jeg har imidlertid lest flere amerikanske romaner, som på en eller annen måte fanger den amerikanske tidsånd, kultur eller mentalitet, og er nysgjerrrig på hva dere der ute vil karakteriser som "den store amerikanske roman". Håper på innspill!

født 19. mars 1933 i New Jersey, USA
Wikipedia

Kanskje det er flere enn meg som har oppdaget at Menneskemerket er tredje boken av en trilogi. Det var det jeg oppdaget for en tid siden. Selv har jeg kun Menneskemerket og har ikke kommet så langt å få skaffet meg de 2 andre bøkene.

Trilogi:
American Pastoral (1997)
I Married a Communist (1998)
The Human Stain (2000)

• "Indignasjon" av Philip Roth
  • "Belgias sorg" av Hugo Claus
  • "Mesteren - roman" av Colm Tóibín
  • "Konspirasjonen mot Amerika" av Philip Roth
  • "The Ghost Writer - A Well-Tempered Triumph... Marvellously Controlled... Mercilessly Compact" av Philip Roth
  • "Nemesis" av Philip Roth