Amerikansk pastorale

av (forfatter) og Tone Formo (gjendikter).

Pax 2005 Innbundet

Hovedpersonen heter Nathan Zuckerman og handlingen kretser omkring hans gamle skolekamerat Swede Levoy og datteren Merry. Som 16-åring på 60-tallet gjør hun opprør og er med på et bombeattentat hvor uskyldige blir drept. Dette forandrer Swedes liv totalt.

I "Amerikansk pastorale" får vi høre historien til Seymore Levov, en mann som ved første blikk framstår som en ekte amerikansk suksesshistorie. Som ung var han berømt på idrettsbanen, og etter skolen gifter han seg med en tidligere Miss New Jersey, overtar farens hanskefabrikk, og kjøper seg et stort, idyllisk hus på landet. Men så en dag i 1968 tar Seymores amerikanske drøm brått slutt, når datteren Merry utløser en bombe som tar livet av en uskyldig mann. Revet mellom farens moralske absolutter og datterens sinte avvisninger, framstår Seymore som en ganske alminnelig mann som helt uventet befinner seg midt oppe i det støyende historiske maskineriet, der han brutalt blir tygget opp og spyttet ut. I "Amerikansk pastorale" viser Philip Roth igjen sin særpregete evne til å kombinere menneskelig varme, skarp analyse og stor humor. Romanen inngår i samme trilogi som "Menneskemerket" (Pax, mai 2005), en trilogi som har vært med på å gi Philip Roths forfatterskap et nytt stort internasjonalt publikum.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted USA

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 1998

Begrensede menn; med ubegrenset energi. Menn som kan fare opp like fort som de tar til latteren; menn for hvem det viktigste av alt her i livet er å holde det gående tross alt. Og vi var deres sønner.

Lou Levov var en av disse jødiske fedrene som var oppvokst i slummen, og som fra et upolert, underutdannet perspektiv drev frem en hel generasjon oppadstrebende, collegeutdannede sønner, en far som så alt som en ufravikelig plikt, som skilte mellom rett og galt og ingenting imellom, en far hvis samlede ambisjoner, fordommer og overbevisninger var så uberørt av omtanke og ettertanke at han ikke var så lett å slippe fra som man skulle tro.

"It's all right. It's all right, Daddy. I can believe that you can't believe that you know what I'm saying or what I'm doing or why."

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

(Evnt. før du ser filmen!)

Fra daydab.com :-)

Et utvalg forfattere som hadde fortjent å vinne gjev pris.

Et vidt begrep, som det herskes mye uenighet om. Jeg har imidlertid lest flere amerikanske romaner, som på en eller annen måte fanger den amerikanske tidsånd, kultur eller mentalitet, og er nysgjerrrig på hva dere der ute vil karakteriser som "den store amerikanske roman". Håper på innspill!

• "Uavhengighetsdagen" av Richard Ford
  • "Exit ghost" av Philip Roth