Canada

Bloomsbury Publishing PLC 2012 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Bloomsbury Publishing PLC

Format Hardcover

Min favorittforfatter Richard Fords siste bok kan godt ses på som en spennende kriminalroman, men er vel så mye en sterk historie om hvordan et femtenårig tvillingpar får snudd hele sin tilværelse oppned i løpet av noen få uker. Livet er usikkert og som barn har man liten kontroll over sin skjebne. Så selv om Ford - som vanlig - er i sitt livsfilosofiske hjørne, gjorde det meg stort sett ingen ting fordi handlingen var dramatisk nok til å holde meg fanget gjennom de 500 sidene med liten skrift.

Tittelen er nokså misvisende fordi halvparten av boka er lagt til den lille industribyen Great Falls i Montana. Det er først i annen halvdel at handlingen forflyttes til en bakevje på landet i provinsen Saskatchewan.Begge steder utgjør enkle samfunn langt fra komplekse storbyer, men med god plass for de så godt som helt asosiale voksenpersonene som unge Dell må forholde seg til. Dells foreldre og den midlertidige fosterfaren hans, Arthur Remlinger, er tre tragiske, men likevel vesensforskjellige karakterer, som alle gjør stort inntrykk på både hovedpersonen, men også meg som leser.

Ideas about parting, in which kind formalities are observed all around, turn out to be an exception in life rather than a rule.

"Bees are like the people out here in Montana, if you ask me," my father said ... "They 're all one way. Worker bees. Spiritless. A bunch of hobnobby Swedes and Norskies and Germans who managed not to get bombed to smithereens."

Impersonation and deception, I tell them, are the great themes of American literature. But in Canada not so much.

It's odd though, what makes you think about the truth. It's so rarely involved in the events of our lives. (...) It's finer points seemed impossible to find among the facts.

Et vidt begrep, som det herskes mye uenighet om. Jeg har imidlertid lest flere amerikanske romaner, som på en eller annen måte fanger den amerikanske tidsånd, kultur eller mentalitet, og er nysgjerrrig på hva dere der ute vil karakteriser som "den store amerikanske roman". Håper på innspill!

• "Sveas sønn" av Lena Andersson
  • "Brokeback-fjellet - historier fra Wyoming" av E. Annie Proulx