Alfabethuset

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Damm 2006 Innbundet

James og Bryan, to engelske jagerpiloter, blir skutt ned over Tyskland under 2. verdenskrig. I flukten fra tyske forfølgere tar de plassen til to soldater på vei hjem fra Østfronten med granatsjokk. De havner på Alfabethuset, et militært psykiatrisk sykehus der avdelingene er inndelt etter alfabetprinsippet. Her får de den behandlingen tyskerne skulle hatt, sterke medikamenter og elektrosjokk. Dette lammer dem i den grad at det å komme seg unna virker så å si umulig. Samtidig blir også fluktplanene vanskelige å gjennomføre fordi de deler sykesal med andre som kanskje har fattet mistanke.

Det er andre verdenskrig, og de to engelske jagerpilotene James og Bryan blir under et oppdrag skutt ned over Tyskland. I flukten fra tyske forfølgere hopper de på et tog og tar plassen til to soldater på vei hjem fra Østfronten med granatsjokk. De havner på Alfabet-huset, et militært psykiatrisk sykehus, hvor de må simulere sinnssyke for å overleve. Fluktplanene blir vanskelige å gjennomføre fordi de er sløvet ned av medikamenter og i tillegg deler sykesal med noen med skumle hensikter ...

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204117434

EAN 9788204117434

Genre Thriller

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

En av de mest spennende bøker jeg har lest på riktig så lenge! En real testosteron-bombe av en krigshistorie som leses med hjertet i halsen så du knapt husker å puste... Interessant historie om baksiden av krigen - det en aldri hører om - å havne på helt feil plass for å redde livet. Men har en kommet til en skjebne verre enn døden? Synes nok at boken var best i godt over første halvdel og at den tok seg inn igjen på slutten.

Mørk, dyster, treg og skuffende.
Den får en svak 3 er for historien og noen spennings partier.

Välskrivet men nej tack för min del. Äcklades av att de tog skit från under sina naglar för att tatuera sig själva i armhålan med och annat som jag antar passar mer dem som gillar testosteronfyllda actionböcker/filmer.

Gjesp.
Jeg burde ha lyttet til min indre stemme allerede på side 27, ved en hunde/menneskejakt med Hardyguttenivå, men godtroende som jeg er fortsatte jeg med ca. 250 støvete, klebrige og kjedelige sider hvor usannsynlighetene og gjentakelsene sto i kø, men så heldigvis midtveis fikk den ny vitalitet ved del II, en god stund faktisk, før den mot slutten gikk det over som en parodi på en dårlig James Bond aktig film, for så helt på slutten prøvde seg på noe hollywoodsk. Noen mener dette er krim, men tror det er ment å være en spennende thriller - eller noe i den duren.

Hvordan legene kunne skille mellom frisk og syk, var vanskelig å begripe. Men friske nok til å bli kanonføde var de vel.

Herrefolkets omsorg for uhelbredelig syke kunne lett deles ut i en sprøyte eller enda enklere, en kule.

Angsten var en streng herre, det hadde James fått sanne for lengst, men med tiden hadde han lært å leve med den og beherske den.

Det var den evige sannheten om at problemer bare er til for å løses.

Jeg hiver meg på trenden og skal jobbe meg gjennom denne lista jeg også:-).

• En bok på mer enn 500 sider
  • En romantisk klassiker
  • En bok som det har blitt laget film av
  • En bok som ble publisert i år
  • En bok med et nummer i tittelen
  • En bok skrevet av noen under 30
  • En bok med ikke-menneskelige karakterer
  • En morsom bok
  • En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
  • Et mysterium eller en thriller
  • En bok hvor tittelen kun er ett ord
  • En novellesamling
  • En bok hvor handlingen foregår i et annet land
  • En bok som ikke er fiksjon
    En populær forfatters første bok
    En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
  • En bok en venn har anbefalt deg
  • En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
  • En bok basert på en sann historie
    En bok fra bunnen av leselista di
    En bok moren din elsker
    En bok som skremmer deg
  • En bok som er over 100 år gammel
  • En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
    En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
    En biografi
  • En bok som du fullfører på en dag
  • En bok med antonymer i tittelen
    En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
    En bok som ble utgitt året du ble født
    En bok som har fått dårlig omtale
  • En trilogi
  • En bok fra barndommen din
  • En bok med et trekantdrama
  • En bok satt til fremtiden
  • En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
  • En bok med en farge i tittelen
  • En bok som fikk deg til å gråte
  • En bok med magi
  • En tegnet roman
  • En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
  • En bok du eier, men aldri har lest
    En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
  • En bok med et annet originalspråk
  • En bok satt til juletider
    En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
    Et skuespill
  • En bannlyst bok
  • En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
    En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Å være bokblogger betyr alltid mange bøker på vent. Her er en oversikt over de som står og tripper i min bokhylle.

Lest i 2014

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

Egen oversikt over leste bøker

• "Washingtondekretet" av Jussi Adler-Olsen
  • "Hun takket gudene" av Jussi Adler-Olsen