Alfabethuset

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Aschehoug 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203370069

EAN 9788203370069

Genre Thrillere

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Mørk, dyster, treg og skuffende.
Den får en svak 3 er for historien og noen spennings partier.

En av de mest spennende bøker jeg har lest på riktig så lenge! En real testosteron-bombe av en krigshistorie som leses med hjertet i halsen så du knapt husker å puste... Interessant historie om baksiden av krigen - det en aldri hører om - å havne på helt feil plass for å redde livet. Men har en kommet til en skjebne verre enn døden? Synes nok at boken var best i godt over første halvdel og at den tok seg inn igjen på slutten.

Gjesp.
Jeg burde ha lyttet til min indre stemme allerede på side 27, ved en hunde/menneskejakt med Hardyguttenivå, men godtroende som jeg er fortsatte jeg med ca. 250 støvete, klebrige og kjedelige sider hvor usannsynlighetene og gjentakelsene sto i kø, men så heldigvis midtveis fikk den ny vitalitet ved del II, en god stund faktisk, før den mot slutten gikk det over som en parodi på en dårlig James Bond aktig film, for så helt på slutten prøvde seg på noe hollywoodsk. Noen mener dette er krim, men tror det er ment å være en spennende thriller - eller noe i den duren.

Den desidert beste boken jeg noen gang har lest! En forferdelig historie fra krigen, og med vendinger jeg ikke så komme. Utrolig spennnende!

Hvordan legene kunne skille mellom frisk og syk, var vanskelig å begripe. Men friske nok til å bli kanonføde var de vel.

Herrefolkets omsorg for uhelbredelig syke kunne lett deles ut i en sprøyte eller enda enklere, en kule.

Angsten var en streng herre, det hadde James fått sanne for lengst, men med tiden hadde han lært å leve med den og beherske den.

Det var den evige sannheten om at problemer bare er til for å løses.

Å være bokblogger betyr alltid mange bøker på vent. Her er en oversikt over de som står og tripper i min bokhylle.

Lest i 2014

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

Egen oversikt over leste bøker

• "Hun takket gudene" av Jussi Adler-Olsen
  • "Washingtondekretet" av Jussi Adler-Olsen