Takk for hyggelige ord og gode kommentarer spesielt til det problematiske ved forståelsen av tilgivelse og forsoning hos Oates. Det er nå seks år siden jeg leste Kartago; jeg skal derfor ikke føye noe mer til det jeg har alt har skrevet. Men det er jo fantastisk at Joyce Carol Oates fortsatt skriver gode bøker lenge etter å ha passert åtti.
Stort bedre kan det knapt gjøres. Fargene, skarpheten og papirvalget i denne boka reproduserer Kleivas originale trykk med svært høy kvalitet. Selv har jeg stor glede av bildene i seg selv - hvert grafisk blad har fått sin egen side - enten de tilhører de politisk engasjerte (og berømte) Vietnam-bildene eller de mer nøytrale jazz- og naturmotivene. Likevel gir Merete Hovdenakks tekst en nyttig innføring i sammenhengen grafikken ble til i. Jan Erik Vold og Johan Harstad bidrar med litterære synspunkter på Kleivas kunst.
Hovedpersonen har brutt med Partiet i denne tredje boka om Hilmar Iversen, ekskommunist og veteran fra den spanske borgerkrigen. Den tidligere idealisten og aktivisten har egentlig ikke så mye å se fram til utenom ekteskapet med Signe og de nære ting i Fredrikstad og omegn. Tønseth skriver både innsiktsfullt og vittig om sin skjøre helt, men det blir vel mye resignasjon og likeså portvin på de 140 sidene. Nye lesere anbefales absolutt å begynne med første bind i trilogien: Hilmar Iversens ensomhet.
Et glass portvin og en halvliter eksport. Det er de trette menns motgift.
Sneglen . . . visste hvor den kom fra. Den visste hvem den var. Den visste hvor den skulle. Det er mer enn et menneske kan si.
James McClure introduserer sine to politietterforskere Kramer (hvit) og Zondi (svart) i denne krimboka. Intrigen har den orginale vrien at den foregår under apartheidtiden i Sør-Afrika med tildels absurde konsekvenser for etterforskningen. Boka ble først utgitt 1971 og vant den gang en pris som årets beste.
Ian McEwan er en britisk forfatter som jeg har hatt stor glede av å lese gjennom mange år. Han har skrevet flere romaner med barn som hovedpersoner, til og med det ufødte, men også politisk satire. Det er fristende å foreslå hans beste bok Atonement / Om forlatelse, men jeg velger likevel å foreslå en annen, nyere bok: Maskiner som meg. Boka ble utgitt 2019 og oversatt til norsk samme år.
Som det heter i forlagsomtalen: «Det er alltid et høydepunkt når Ian McEwan utgir en ny roman, og i denne boken undersøker han hva som kan skje når vi befatter oss med ting som kan bevege seg utenfor menneskelig kontroll.»
Jeg har et nærmest ulest, innbundet eksemplar på engelsk, hvis det kan være interessant.
Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.
Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.
(Opprettet 11.8.2021, sist redigert 23.1.24).
Mye ulykke skyldes at man går alene. Når man er flere sammen, blir det noe annet. Man må venne seg til å høre på andre, for det andre sier angår også meg. Da skjønner jeg hvem jeg er og hva jeg kan foreta meg, Overalt omkring meg blir mitt slag utkjempet, jeg må passe godt på, før jeg vet ordet av det, er det min tur.
Kjernen i denne romanen er skjebnen til Berliner-skurken Franz Biberkopf og et bredt galleri av karakterer rundt ham. Men framdriften i fortellingen blir stadig avbrutt, fordi Döblin samtidig vil beskrive begivenheter både i Berlin og verden ellers på slutten av 1920-tallet. Vi får til og med vite om Hornsrud-regjeringens fall i Oslo februar 1928 etter fjorten dager ved makten. Det myldrer av detaljer om aviser, partier (brune og røde), om reklame og ikke minst om Berlins den gang mange trikkelinjer. Vi får et bilde av en by som knapt eksisterer i dag selv om Alexanderplatz fortsatt er et trafikkmesig knutepunkt i tidligere Øst-Berlin.
Likevel er det historien om Franz og hans forhold til kvinner og tvilsomme kompiser som holdt meg fanget gjennom 380 sider. Han er en gåtefull karakter, som i det ene øyeblikket kan være rasende voldelig og i neste øyeblikk apatisk i situasjoner der selv hans venner maner til handling. Forfatteren trekker inn Sigmund Freud som sannhetsvitne, men selv synes jeg hovedpersonen hører til de mer komplekse i verdenslitteraturen.
Vel halvveis gjør Döblin ennå et forsøk på å sabotere sin egen bok ved å erklære at det ikke er stort mer av interesse å si om Franz Biberkopf. Det vil si like før romanen får en ny, overraskende vri. Enkelte dramatiske scener trekkes ut i tid med en skrivestil som minner mest om opera med sine arier og kommenterende kor. Ellers er det mange referanser til datidens populærmusikk og slagere.
Kjell Risvik har skrevet et opplysende etterord om problemene han har møtt i oversetterarbeidet. Det har han fått en fortjent pris for, selv om det er ting å pirke ved, som at "forhånd" et sted er blitt til "forhold."
Boka krever tålmodighet, men kan absolutt anbefales.
Ja, men den skulle være bra fattig som hadde lyst til det. Ja, for meg kan de andre godt være fattige. Jeg har bare ikke lyst til det. I det lange løp kan det bli for mye av det gode.
"Når i verdenshistoria har gutta på golvet vært de som har stått i første rekke, bortsett fra når det gjelder å hoppe i fallskjerm over en slagmark?"
Klimaet gjør som det vil, uansett hva vi gjør. Det har endret seg etter naturlige svingninger de siste 10.000 årene, og ingenting tilsier at disse naturlige driverne har opphørt. Ingenting tilsier heller at våre CO2-utslipp, som tross alt er svært marginale i forhold til atmosfæren som helhet, overstyrer disse naturlige variasjonene. Klimatiltak kan derfor ikke stoppe global oppvarming, og kan ikke stabilisere klimaet. Det er bare tøv.
Klimavariasjoner har definitivt bidratt til at en rekke samfunn har kollapset og forsvunnet ut av historien, og klimaforskjeller mellom kontinenter og land har hatt fundamentale konsekvenser for deres utviklingsveier. Tilpasning til klimaendringer er et av de sentrale navene som har formet menneskehetens historie fra tidenes morgen til i dag.
Denne vakre boka er rimeligvis en hyllest til sommeren. Den omfatter dikt om landskaper, blomsterflor, frukt og kjærlighet. Men redaktøren har også tatt med usentimentale tekster som minner om at sommeren kan omfatte krig og vulkanutbrudd. Illustrasjonene er ved den svenskfødte Petra Börner.
En annen forteller ville nå sannsynligvis ha pønsket ut en straff for Reinhold, men jeg kan ikke noe for det, den ble det ikke noe av.
En festlig, moderne versjon av Emma kan en få med seg i 1995-filmversjonen «Clueless». Satiren er ikke snill, men heller ikke ondskapsfull. I følge kritikere skal filmen ligger nær opp til Austens intensjon med romanen. (Kilde: Britisk Wikipedia).
Er man i tvil om hva som styrer klimaet på jorden, så er det jo bare å tenke seg hva som skjer hvis solen slukner, eller dobler utstrålingen, så har man svaret på det. Solen lager jordens klima. Den styrer alt.