Så langt hjemmefra, så nær der jeg bor

noveller

Gyldendal 2019 E-bok

Snur man ryggen til familien, er man ikke mye til mann.

Stilhopperen Frithjof Bassen Prydz og rock 'n' roll-villmannen Jerry Lee The Killer Lewis. Kan de ha noe til felles?
Sjømannen Mikael Halvorsen har lagt igjen en kroppsdel i alle verdensdeler bortsett fra Oseania. Nå trenger han hjelp av sønnen for å gi bort hjertet sitt.
Det første kommunisten Elias Kamphaug gjorde da de fikk trafikklys i Kongsvinger, var å kjøre på rødt. Det har han fortsatt med, og nå er hans eneste sønn voksen og sliter med å være like rettskaffen som faren.
Magnus Kristiansen er sint på Gud og deltar i sitt første sykkelløp for å hedre minnet om sin datter. Men ønsker han i det hele tatt å komme i mål?
I novellesamlingen Så langt hjemmefra, så nær der jeg bor handler det om familie, og kanskje først og fremst om menn. Menn som skal bli fedre, menn som er fedre og menn som har vært fedre.

Anmelderne mener:
«Få kan som Levi Henriksen med enkle virkemidler sette stemningen, få oss til å heie på outsideren og kjenne takknemlighet over det hverdagslige. [...] det som kanskje mest beveger leseren, er at tekstene fremstår så ærlige, ujålete og oppriktige.»Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
«Levi på hans mest typiske - og beste [...] i toppsjiktet av norske novellister.»Geir Vested, Hamar Arbeiderblad
«Så langt hjemmefra, så nær der jeg bor er den sjuande novellesamlinga frå Levi Henriksen. Det blir neppe den siste, og det skal vi vere glade for.»Oddmund Hagen, Dag og Tid
«Levi Henriksen er god på anslag, til å drive oss lesere inn i fortellingens innhegning, for så å snappe oss med lassoen. Fanget og overrasket (...) Det ble sprutgråt på denne leseren, og en kort kommentar i margen: "Din jævel, Levi". For de bokstavtro skal dette leses som takk.»Cathrine Loraas Møystad, Østlendingen
«... en mesterlig novellist [...] Novellen "I min mors hus" er noe av det vakreste jeg noen gang har lest.»Bård Hauge, Dagen

ISBN13 9788205525641

EAN 9788205525641

Og i det blå skimmeret ser hun yngre ut enn hun har gjort på mange år. Og det er da jeg forstår det, disse sprekkene i mamma, det er ikke der lyset siver ut, det er der det fortsatt slipper inn

De eneste barna som bodde alene med fedrene sine på Skogli da jeg var gutt, var de som hadde mistet mødrene sine. Mistet som i døde. Som barn lurte jeg ofte på hvorfor vi brukte et slikt uttrykk, det fikk det hele til å virke så tilforlatelig, som om disse personene bare var blitt forlagt som et nøkkelknippe eller en genser, noe man kunne finne igjen bare man tok seg tid til å lete. Jeg mistet virkelig mora mi, men jeg lette aldri etter henne

Det var ikke det at far min ikke tenkte gjennom sine handlinger, det var bare det at han aldri gjorde det på forhånd

Det er noe usigelig trist over det at den du var før, skal definere hvem du er nå

Frisyren er annerledes enn sist. Mer moderne. Kortklipt på sidene med langt, bakovergredd hår oppe på hodet. På avstand ville jeg kanskje tenkt at han var fått livet sitt opp på veien igjen, men øynene hans får meg til å tenke på solbær som så vidt har overlevd den første nattefrosten. Det er lite ved meg som tyder på at jeg har klart å akspetere ‘den belastningen livet kan gi’, som terapeuten kalte det

• "Jern & metall - noveller" av Levi Henriksen
  • "Her hos de levende - roman" av Levi Henriksen