Verdenshistorie

med fortiden som speil

J.M. Stenersens forlag 2020 Innbundet

«Verdenshistorie. Med fortiden som speil» er et formidabelt verk, skrevet av Terje Tvedt - en av landets aller fremste historikere.

Det er en verdenshistorie som tar oss gjennom 5000 år og fram til i dag. Fra de første sivilisasjonene i Asia og Midtøsten, via det storslåtte Ming-dynastiet og det osmanske riket for 500 år siden, til den industrielle revolusjon, kolonitiden og USAs dominans, fram til vår tids usikkerhet om Kinas rolle, klimaet og sivilisasjonens fremtid. Gjennom denne reisen, viser Tvedt hvorfor sivilisasjoner har oppstått, imperier gått under og hvordan samtiden kan speile fortiden.

Dette er en bok som gir nye innsikter i historiens lange linjer og samtidig kaster et klarere lys på vår kaotiske samtid.

«Eit funn for dei som vil følgja dei verkeleg lange linjene...behageleg kort og ryddig. Ho kan lesast av alle med eit snev av historisk interesse.»
Bergens Tidende, terningkast 6

Forlag J.M. Stenersens forlag

ISBN13 9788272017001

EAN 9788272017001

Tusen takk Terje Tvedt! Dette var lærerikt og berikende lesning. Ikke bare har jeg lært svært mye - men jeg har også fått avlivet noen fordommer og samtidsdogmer. Denne boken anbefaler jeg til alle som har behov for å forstå nåtiden og hvorfor den er slik. Særlig spennende er det å lære om Kinas syn på seg selv og hvorfor.

Terje Tvedt slår til igjen. Der Det internasjonale gjennombruddet fremkalte nye tanker om Norges selvbilde som humanitær stormakt, retter Verdenshistorie søkelyset mot Norges, og Vestens, forståelse av seg selv som kilden til all ondskap i verden.

Egentlig gjør han ikke det, men det blir den naturlige konsekvensen av denne grundige analysen av verdens historie helt tilbake til de første sivilisasjonene og frem til i dag. Verdens historie er mer omfattende og komplisert enn at en del vestlige land hadde kolonier og slaver.

Når han runder av med å ta for seg klimaets overveldende store plass på dagsorden, setter han prikken over i-en. Når Greta Thunberg krever offer, går det en lang linje tilbake i historien til tidligere sivilisasjoners forsøk på å blidgjøre gudene. Forskjellen denne gangen er at i vår verden har vi fjernet religionen, på godt og vondt, og nå er det kun mennesket som kan blidgjøre naturen.

Tvedt skrev på Facebook nylig at antall solgte bøker hadde passert 40.000. Det gjør den til en av de mest solgte sakprosa i år. I skrivende stund ligger den på 3. plass på Bokhandlerforeningens liste. Det overrasker meg derfor at jeg ikke ser den omtalt i større grad enn den er. Kanskje er det fordi Terje Tvedt nok en gang utfordrer etablerte “sannheter” om Norge som en kolonimakt, Vesten som årsaken til at noen land er fattige og noen land er rike. Det er mye mer komplisert enn det. For eksempel at landet vi elsker å hate og forakte, men ikke klarer oss uten, USA, satte som betingelse for å gå inn i Andre verdenskrig at britene skulle gi koloniene selvstendighet. Bokens innhold passer rett og slett ikke det verdensbildet vi blir bedt om å akseptere og ta til oss.

Terje Tvedt klarer å fremføre historien på en saklig, grundig og gjennomført måte. Han avslører aldri eventuelle sympatier eller antipatier, eller sin egen politiske legning for den saks skyld. Det gjør Verdenshistorie til en fryd å lese. I tillegg har han greid å forbedre en del av det kompliserte språket fra Det internasjonale gjennombruddet. Boken kan trygt anbefales til alle som vil ha et “du trodde du visste mye om verden, men skjønte at du visste ganske lite”-øyeblikk. Dette har blitt en av mine favorittbøker av nettopp den grunn. Jeg har nok en gang lært at jeg egentlig ikke vet særlig mye om verdens historie.

Sivilisasjon er ganske enkelt en serie med seire over naturen.
Moses Harvey, 1886

• "Oppskrittingen av et indre landskap - roman" av Terje Holtet Larsen