Midtøsten på 200 sider

fra 1820 til i dag

Kagge 2020 Innbundet

Vil du forstå dagens konflikter i Midtøsten, må du kjenne regionens historie. Dette er en lettlest og spennende innføring i historien til et område som stadig stjeler verdenspressens oppmerksomhet, full av utrolige fortellinger og interessante fakta. Krigen i Syria, fremveksten av IS, den arabiske våren, Israel-Palestina-konflikten - alt dette får ny dybde og mening med denne boken.

Bli med bak nyhetene, til de bakenforliggende sammenhengene og maktstrukturene som forklarer mye av stormaktenes spill i Midtøsten den dag i dag. Journalist og forfatter Odd Karsten Tveit har dekket Midtøsten i over førti år og skrevet flere prisbelønte bøker om regionen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Serie På 200 sider

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 2000-tallet

Omtalt sted Midtøsten

Jeg leste hele denne boka fordi jeg håpet den kunne gi meg bedre innsikt i Midtøsten, når det gjelder historie, politikk og samfunn. Dessverre mislyktes den totalt i det. Hvorfor?

1 Boka mangler et helhetlig grep. Den mangler for eksempel en innledning om hva slags tanker forfatteren har om temaet sitt eller hva boka vil. Det er mulig at forfatteren et eller annet sted redegjorde for hvilke land som inngår i Midtøsten, men den informasjonen er det i så fall ikke mulig å finne tilbake til.
2 Boka er ustrukturert og rotete. I stedet for å fokusere på noen organiserende grep (f.eks. koloniherrer, religion, geografi, olje, allianser), starter den i 1820 og hopper fra land til land uten påviselig systematikk, annet enn en slags kronologi. Boka later til å være skrevet litt etter innfallsmetoden, der viktig informasjon kastes inn først når det går opp for forfatteren at informasjonen kanskje var nødvendig.
3 Mange av begrepene i boka blir ikke forklart, og evt. forklaringer blir ikke gjentatt, noe som gjør det vanskelig å plukke opp tråden hvis man først har mistet den. Det samme gjelder viktige personer.
4 Boka stiller høye krav til leserens forkunnskaper fordi den er skrevet i et "innforstått" språk.
5 Underoverskriftene er ikke til hjelp, men mer til forvirring.
6 For få kart. Det eneste kartet over hele området man må anta forfatteren vil betegne som "Midtøsten", er et historisk, nærmest uleselig, udatert kart på s. 6-7. Kartet heter "Turkey, Arabia and Persia", men viser også store deler av Europa og Afrika. Det er forvirrende. Utover dette, har boka kun fire små kart. Det første kommer først på s. 53. Selv om boka flytter søkelyset rundt om i hele Midtøsten, er alle disse fire kartene over Israel. (Ett av dem inkluderer nabolandene).
7 Boka mangler register.
8 Alle tall, med unntak av årstall, skrives med bokstaver, noe som gjør mengdeangivelsene unødig tungleste: "Syrerne mistet tre tusen fem hundre, og israelere to tusen seks hundre" (sic). (s. 97). (I denne setningen er det også to skrivefeil.)

Baksideteksten antyder at dette er en bok til glede for folk som ikke vet så mye om Midtøsten fra før. Slike lesere vil bli skuffet.

Det etnosentriske navnet Midtøsten ble først lansert av en britisk diplomat i 1850. Sett fra India kunne regionen like gjerne ha blitt kalt Midtvesten,

Har kommet så langt at jeg trenger en ny liste.

Målet er minst 75 bøker

• "Is-nostalgi - musikken, klærne, dingsene, hendelsene og isene" av Birgit Alm
  • "Sjøens kvinner - ute og hjemme" av Elisabeth Lønnå
  • "Britiske statsministre 1900-2015 - fra Lord Salisbury til David Cameron" av Hans Olav Lahlum
  • "Tyskland på 200 sider - historien om mange land som ble ett" av Erik Fosnes Hansen
  • "Vikingtiden på 200 sider - fra høvdingstyre til rikskongedømme" av Jan Ove Ekeberg
  • "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Martin Luther - rebell i en brytningstid" av Heinz Schilling
  • "Afrika på 200 sider - fra det første mennesket til det frie Afrika" av Tomm Kristiansen
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Så dumt at bare en politiker kan ha sagt det - 210 ekte sitater av norske politikere" av Arve Juritzen
  • "Eliteserien - 19" av Frode Øverli
  • "Salongen i Jerusalem - tro, krig og spionasje" av Odd Karsten Tveit