Kina på 200 sider

fra de første dynastiene til dagens stormakt

Kagge 2020 Innbundet

Lett tilgjengelig om Kina, fra bestselgende forfatter Torbjørn Færøvik

Torbjørn Færøvik er Norges fremste kjenner av Kina og har utgitt en rekke prisbelønte bøker om landet. Her forteller han om Kinas rike historie på oversiktlig vis. Fra den første keiseren følger vi ulike dynastier, opiumskrigene, forfallsårene og den kommunistiske revolusjonen. Mye av boken er viet det moderne Kina, med Mao, Deng Xiaoping og den sittende presidenten Xi Jinping. Veksten har vært enorm. Snart vil Kina ha verdens største økonomi. Det blir stadig viktigere å kjenne til stormakten, og her får du en enkel og fengende oversikt, rikelig illustrert.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Serie På 200 sider

Omtalt sted Kina

Konsist om en voksende stormakt

Selvfølgelig en umulig utfordring: Kinas 2000-årige historie på bare 200 sider med masse illustrasjoner attåt. Likefullt har Færøvik skrevet en svært leseverdig og opplysende bok. Klokelig har han konsentrert seg om periodene etter keiserdømmets fall 1912 og etter kommunistenes maktovertakelse 1949. Vi får et godt bilde av de store omveltingene og krisene som kineserne har måttet tåle de siste hundre årene. Færøvik er dyktig til å trekke opp de store politiske og økonomiske linjene, samtidig som han tar for seg enkeltpersoner enten de er på makttoppen eller i opposisjon. Han er dessuten flink til å sitere andre norske journalister, fra Nordahl Grieg og utover, som også har skrevet bøker om Kina.

De neste årene [etter 1949] skulle Mao erstatte folket med partiet, partiet med sentralkomiteen, sentralkomiteen med politbyrået og politbyrået med seg selv.

Trengte ikke noen liste 3 for 2022, dette blir i steden liste 1 for 2023

• "Fem presidenter som endret USA" av Ole O. Moen
  • "Britiske statsministre 1900-2015 - fra Lord Salisbury til David Cameron" av Hans Olav Lahlum
  • "Jeg legger meg flat" av Børge Lund
  • "India på 200 sider - fra de eldste tider til dagens stormakt" av Torbjørn Færøvik
  • "Norges konger på 200 sider" av Karsten Alnæs
  • "Ungarn - en fortelling om Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Tyskland på 200 sider - historien om mange land som ble ett" av Erik Fosnes Hansen
  • "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Påskekrim 2018 - 17 kriminalnoveller" av Anne B. Ragde
  • "Norske utposter - nordmenn utenfor allfarvei" av Fredrik Larsen Lund
  • "Ja, vi elsker - lokalaviser - det endelige beviset på at Norge er verdens beste  land" av Ken André Ottesen
  • "Vikingtiden på 200 sider - fra høvdingstyre til rikskongedømme" av Jan Ove Ekeberg