Verdensteater

kartenes historie

Press 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Hva er et kart? Hvordan har vi mennesker tegnet verden opp gjennom historien? Hva sier kartene om oss selv? Verdensteater er den første norske boken om hele kartenes utrolige historie. Thomas Reinertsen Berg tar oss helt fra steinaldermenneskenes mystiske symboler frem til Google Earth i en fascinerende beretning om vitenskap og verdensbilder, om kunst og teknologi, om makt og ambisjoner, om praktiske behov og fjerne drømmer om det fremmede. Underveis treffer vi visjonære geografer og heroiske oppdagelsesreisende sammen med karthistoriens ukjente helter. Som de to offiserene som i 1779 stilte opp apparatene sine utenfor festningen på Kongsvinger, og for alvor innledet den offisielle kartleggingen av det enorme og utilgjengelige landet Norge. Historien om Norge og nordområdene danner en rød tråd gjennom Verdensteater. Boken viser hvordan landet vårt lenge var en del av kartets hvite felter, og skildrer den ukjente historien om hvordan Norge langsomt kom på kartet. Et fantastisk visuelt materiale lar oss fordype oss i den norske og internasjonale karthistorien med egne øyne.

Forlag Press

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2017

• "Prisoners of geography - ten maps that tell you everything you need to know about global politics" av Tim Marshall
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Landene som forsvant - 1840-1970" av Bjørn Berge
  • "Gåten Maria Magdalena - konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje" av Laurence Gardner