Verdensteater

kartenes historie

Press 2017 Innbundet

Hva er et kart? Hvordan har vi mennesker tegnet verden opp gjennom historien? Hva sier kartene om oss selv? Verdensteater er den første norske boken om hele kartenes utrolige historie. Thomas Reinertsen Berg tar oss helt fra steinaldermenneskenes mystiske symboler frem til Google Earth i en fascinerende beretning om vitenskap og verdensbilder, om kunst og teknologi, om makt og ambisjoner, om praktiske behov og fjerne drømmer om det fremmede. Underveis treffer vi visjonære geografer og heroiske oppdagelsesreisende sammen med karthistoriens ukjente helter. Som de to offiserene som i 1779 stilte opp apparatene sine utenfor festningen på Kongsvinger, og for alvor innledet den offisielle kartleggingen av det enorme og utilgjengelige landet Norge. Historien om Norge og nordområdene danner en rød tråd gjennom Verdensteater. Boken viser hvordan landet vårt lenge var en del av kartets hvite felter, og skildrer den ukjente historien om hvordan Norge langsomt kom på kartet. Et fantastisk visuelt materiale lar oss fordype oss i den norske og internasjonale karthistorien med egne øyne.

Forlag Press

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2017

• "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Spor etter Jesus - funn, fakta, falsknerier" av Nils Petter Thuesen
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Prisoners of geography - ten maps that tell you everything you need to know about global politics" av Tim Marshall
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Den fryktelige ferden - om Robert Scotts ekspedisjon til Sydpolen fortalt av en overlevende" av Apsley Cherry-Garrard
  • "Vikingenes verden - vikingenes historie i kart, tekst og bilder" av Kim Hjardar
  • "Landene som forsvant - 1840-1970" av Bjørn Berge