Verdensteater

kartenes historie

Press 2018 E-bok

Hva er et kart? Hvordan har vi mennesker tegnet verden opp gjennom historien? Hva sier kartene om oss selv? Verdensteater er den første norske boken om hele kartenes utrolige historie. Thomas Reinertsen Berg tar oss helt fra steinaldermenneskenes mystiske symboler frem til Google Earth i en fascinerende beretning om vitenskap og verdensbilder, om kunst og teknologi, om makt og ambisjoner, om praktiske behov og fjerne drømmer om det fremmede. Underveis treffer vi visjonære geografer og heroiske oppdagelsesreisende sammen med karthistoriens ukjente helter. Som de to offiserene som i 1779 stilte opp apparatene sine utenfor festningen på Kongsvinger, og for alvor innledet den offisielle kartleggingen av det enorme og utilgjengelige landet Norge. Historien om Norge og nordområdene danner en rød tråd gjennom Verdensteater. Boken viser hvordan landet vårt lenge var en del av kartets hvite felter, og skildrer den ukjente historien om hvordan Norge langsomt kom på kartet. Et fantastisk visuelt materiale lar oss fordype oss i den norske og internasjonale karthistorien med egne øyne.

Forlag Press

Utgivelsesår 2018

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2017

Bøkene ble fraktet fra båtene og opp til palassområdet der museet med biblioteket lå. Etter avskrivningen ble kopiene gitt til båtene. Biblioteket, det første forsøket på å samle inn, kategorisere og katalogisere all tilgjengelig kunnskap om verden, satte pris på orginaler.
Alexandria skaffet seg ikke bare verdens største boksamling, muligens 700 000 på det meste, men fungerte også som et møtested for lærde fra tre kontinenter.

Hyperborea betyr «bortenfor nord». Boreal var grekernes Gud for nordavinden, fremstilt som en skjeggete og bustete mann med is i håret, og faren til Khione, gudinnen for snø. Han hersket over Den rifeanske fjellkjeden som lå et sted langt nord. Bak denne fjellkjeden lå Hyperborea, et land med behagelig klima fordi Solen skinte 24 timer i døgnet, der innbyggerne levde evig uten å være plaget av sykdommer og sult.

I skogen fikk Isidor øye på noe vann som dryppet ned på en stein like ved der han satt. Dråpene syntes å være helt kraftløse og ikke ha noen virkning på den harde steinen. Isidor kunne likevel se at de over tid hadde laget en grop. Han tenkte det kanskje kunne være på samme måte med studiene hans: at gradvis arbeid førte til mye kunnskap.

Lomme-Reiseroute, gitt ut av en anonym forfatter i 1840, beskriver rutene fra Oslo til Trondheim via Gudbrandsdalen og Østerdalen. Her får vi blant annet vite at gjestgiveren på Kongsvoll skysstasjon har to "smukke Døttre".

"Vi beklagede meget, at vor Tobak var sluppet op, skjønt Braskeruds Vestelommer, der engang havde indeholdt Tobak, gjorde Tjensete som Tobak i hele tre Dage."

• "Til verdens ende - krydderets verdenshistorie" av Thomas Reinertsen Berg
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Det russiske imperiet - fra sammenbrudd til triumf" av Halvor Tjønn
  • "Havlandet - historia om hava som skapte Noreg" av Per Anders Todal
  • "Volga - en russisk reise" av Geir Pollen
  • "Vikingenes verden - vikingenes historie i kart, tekst og bilder" av Kim Hjardar
  • "Atlas over u-oppdagede øyer - et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag" av Malachy Tallack
  • "Gutten og fjellet - en oppdagelsesreise i norsk natur" av Torbjørn Ekelund
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson