Atlas over u-oppdagede øyer

et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag

av (forfatter) og Katie Scott (illustratør).

Vega forlag 2017 Innbundet

I flere tusen år har verdenshavene vært fulle av øyer som aldri har eksistert. Disse mytiske stedene er resultater av fri fantasi, menneskelige feil eller ren svindel. Alle har de sin egen historie. Noen har bidratt til å forme en hel kultur, mens andre knapt er viet oppmerksomhet. Felles for øyene er at de forteller oss noe om hvordan vi en gang oppfattet verden..

I denne boken tar Malachy Tallack oss med på en fascinerende jordomseiling til to dusin steder som ikke lenger har noen plass på kartet. Fra den velkjente legenden om Atlantis til mer obskure historier fra våre dager skildres et helt hav av øyer som en gang ble oppdaget, for så å bli u-oppdaget.

Med illustrasjoner av Katie Scott, kjent for bøkene Animalium og Botanicum.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2017

Å sitte og lese et atlas fra begynnelse til slutt er ikke noe jeg har for vane å gjøre. Jeg kikker i dem nå og da når det er noe jeg lurer på. Land, landegrenser, hovedsteder, elver osv. Men dette atlaset er noe annerledes. Det er vel egentlig ganske så unikt. Atlas over u-oppdagede øyer er nettopp det den sier den er: et atlas over øyer som tidligere var å finne på verdenskartet, men som i løpet av århundrene har forsvunnet fra kartet.

Hvorfor de har forsvunnet er ofte et lettere spørsmål å svare på enn hvordan de kom på kartet til å begynne med. Boken tar nemlig for seg øyer som aldri har eksistert. Øyer som kommer fra religiøs overbevisning og gamle metaforer.

Atlas over u-oppdagede øyer er en meget interessant lesing. Selv om det kanskje ikke er en bok du leser gjennom på kort tid, er den en bok som passer i de fleste bokhyller. En bok man plukker opp nå og da for å slå ihjel noen kjedsomme minutter, eller for å stille nysgjerrigheten. Eller kanskje for å gi det lille ekstra på den neste quizen du er med på, eller lager. Eller for å vekke fantasien?

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Atlas over u-oppdagede øyer

Og selv om behovet for å unngå spekulasjoner nå har sørget for at Thule ikke lenger er å finne på noe kart, eksisterer stedet fortsatt i hjernens kartografi.

Så lenge mennesker har diktet opp historier, har de diktet opp øyer. Vi finner dem i den tidligste litteraturen og de tidligste legender. For mennesker som bor ved havets bredd, er drømmen om andre kyster den mest naturlige drømmen man kan tenke seg. Polynesiere, sumparabere, antikkens grekere, keltere. Alle så for seg land bakenforliggende horisonten. Alle diktet opp historier om øyer.

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

• "Skeive linjer i norsk historie - frå norrøn tid til i dag" av Hanne Marie Johansen
  • "Atlas obscura - an explorer's guide to the world's hidden wonders" av Joshua Foer
  • "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av Kate Santon
  • "Darwinium" av Katie Scott
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Istidens oppdager - Jens Esmark, pioneren i Norges fjellverden" av Geir Hestmark
  • "Animalium - bli med inn i dyrenes verden" av Katie Scott
  • "Du kan få det bedre - forstå mer av deg selv og relasjonene dine" av Peder Kjøs
  • "Lanny" av Max Porter
  • "Femti planter som endret historiens gang" av Bill Laws