Jeg hatet møter. Jeg hatet de poengløse diskusjonene, den blasse forutsigbare humoren, de uendelige digresjonene som ble forlenget ut i uendeligheten, og den vanvittige trangen til å ta opp hver minste ting under punktet "eventuelt".
I dag brøt jeg reglene og satt musestille og holdt pusten mens jeg ventet på at desperantene skulle fjerne seg. Det var kanskje dårlig gjort, men i dag orket jeg verken mørket eller kulden deres.
Jeg ønsket egentlig ikke å dø, men ante ikke hvordan jeg skulle makte å leve, så jeg prøvde å ta livet av meg.
Å våge å hoppe i det, å velge lykken, slenge seg over rekkverket og tro at det går oppover, hva er skumlere enn det, jo, ikke det motsatte, men å bli værende på balkongen, beundre utsikten, beundre seg selv som har plassert seg på en balkong med så flott utsikt, på den måten spiser man sin egen hjerne, slik som sjøpølsen.
I sitt førtitredje år oppdaget William Stoner det andre, langt yngre, hadde oppdaget før ham: at den man elsker først, ikke er den man elsker sist, og at kjærligheten ikke er et mål, men en prosess hvorigjennom en person forsøker å bli kjent med en annen.
Jeg er enig med deg om denne boka.
Har sett at den har fått så mange lovprisninger om hvor fantastisk den er, og ble nysgjerrig på den, - men jeg opplevde den dessverre som svært banal, enkel og forutsigbar, med personer som ikke var helt overbevisende ekte.
Emnet er både interessant og aktuelt (og også rørende, som du også nevner, Hilda), men her ble det litt for platt og overfladisk for meg, uten den dybden det hadde fortjent, og utviklet seg til å bli en slags tåredryppende "såpeopera", - og som det ble altfor lett å forstå hvor ville ende....
Temaet aktiv dødshjelp kommer nok til å bli omdiskutert i mange år til. Det tror jeg vi kan være temmelig sikre på.
Svarte ikkje til mine ganske høge forventningar, dessverre. Historia, eller heller temaet er både interessant, rørande og aktuelt, men både det at innhaldet var så forutsigbart- og det nesten litt for enkle reint språkleg gjorde at eg opplevde boka som middels.
Det var også sært med sekvensar der dei andre familiemedlemmene også var i 1. person. (eller jeg-form).
Så derfor - julegåva som eg hadde sett sånn fram til vart ein liten skuffelse - og enda med å gi kar 4, og det berre såvidt...
Spennende og godt skrevet, og den holdt nesten helt til mål. Jeg ble dessverre skuffet over en litt for brå slutt. Vakler mellom en firer og femmer på denne - savner halv-karakteren på terningen :))
Ensomhet rommer en mulig frihet fra dette veldige meningstrykket. Å erkjenne og akseptere sin ensomhet, selv i selskap med sine aller nærmeste, selv i sine minst alenegående stunder, er en første avlastning og et skritt i riktig retning, den som i beste fall leder fram til en forsoning med et, sagt enkelt, meningsløst liv.
Sorg var verst om morgenen, tenkte jeg, den var hulere, klarere; om kvelden var den på en måte tilslørt og gjort behagelig av sentimentalitet.
Jeg visste det. Man må dø før man vet hva det vil si å ha barn. Åh, min venn, ikke gift Dem, få aldri barn! Man gir dem livet, de gir en døden. Man setter dem til verden, de jager en ut av den.
Flere ting å si om denne boken. Omslaget er for det første ikke rødt, men temmelig knall lilla, for én gangs skyld. Videre finner jeg det merkelig at forlaget har greid å holde det skjult for meg i 2 måneder at min absolutte favorittforfatter er kommet med en helt ny roman, basert på to tidligere romaner som er blant mine absolutte favoritter. Her har Aschehoug gjort en meget slett jobb!
Boken består av Inn samt Straahlbox, men har i tillegg såkalte sammenskrivninger og utvidelser! Jeg gleder meg til å finne ut hva disse går ut på. Jeg leverte i sin tid en temmelig fyldig korrektur på Inn på helt frivillig basis, jeg håper forlaget har tatt hensyn til denne, for der hadde korrekturleseren vært skikkelig på bærtur, for ikkåsi singelmaltfylla.
Jeg var den gangen i dialog med forlaget – helt oppi de korridorene der de driver med denslags – nettopp fordi jeg mente jeg i all beskjedenhet kunne gjøre en bedre jobb med romankorrektur enn den døgenigten som hadde stått for Inn-korrekturen. Da fikk jeg et merkelig svar om at de ikke trodde noen kunne klare å skille forfatterens særegne språk fra rene skrivefeil og setningslogiske feil, som at man på den ene siden glemmer å «ta ned» eller avslutte det andre deler av setningen lover.
(Den siste setningen var et eksempel på akkurat det den handler om, fordi den ikke oppfyller det implisitte løftet sitt om også å snakke om «den andre siden».)
Det mest sjokkerende er kanskje likevel at den første Norli-butikken jeg var i ikke bare ikke hadde denne nyutgitte romanen, av en av våre mest prisbelønte og kritikerroste nålevende forfattere, men i tillegg kunne opplyse om at de aldri hadde tatt den inn, siden den utkom i januar 2013. Dette sammen med opplysningene fra Norli-butikken som faktisk hadde den, om at den ikke var kommet på e-bok og at man ikke ante når den eventuelt ville komme på e.
Min beretning om hvordan jeg i det hele tatt fant ut at det var noen bok med tittelen «I singularitetens skygge» er kanskje enda merkeligere: Via Tweetdeck og mitt autosøk på #ebok, fant jeg en tweet om at Gyldendal ville legge ned sin e-bokhandel G.dk og gå over til å streame bøker istedet. Det viste seg å handle om å streame lydbøker, på Spotify-vis. Dette skulle altså erstatte en hel e-bokhandel fra Danmarks desidert største forlag, og endatil til tross for at manøvren ville medføre et minus for Gyldendal på 10-15 millioner kroner. Vil de ikke tjene penger?
Jeg hadde aldri hørt om G.dk, så da måtte jeg jo teste denne e-bokhandelen. Jeg søkte på Sæterbakken, og fikk null treff på ham. Så fant jeg det utrolig lekre coveret til Gyldendals danske utgave av Lunds Inn:
Og i et forsøk på å finne en mer høyoppløselig utgave av dette bokomslaget, fikk jeg i Googles bildesøk altså opp coveret til denne til da for meg fullstendig ukjente boken I singularitetens skygge.
Amazing!
Veldig enig med både deg og Brit. Her ble det rett og slett for mye intriger. Kunne egentlig vært en bra fortelling, men pga av alle de dramtiske effektene ble det rett og slett for mye. Oppfattet også språket som litt flatt innimellom, mulig dette skyldes oversettelsen. En bok jeg ikke kommer til å ta vare på.
Vi må være glad vi har det så godt som vi har det, sier folk, de fleste har det verre. Og så tar de en pille mot søvnløshet. Eller mot depresjon. Eller mot livet.
Av og til kjentes det som at livet mitt aldri kunne bli bra, uansett. Uansett hva jeg gjorde, uansett hva jeg lot være å gjøre, at jeg aldri ville få det helt bra, alltid bare nesten bra, litt bra, eller bra innimellom.
Tja, ein kritiker sa at 600-sider formatet er eit vanskeleg format å fylle. Så dette er enno ei bok som byrjar så bra, men kor det ikkje vert set punktum tidsnok. Boka har for meg parallellar til boka "Sytten", her skjedde nett det same. Begge bøkene er også noko utradisjonelle med det at dei er litterært eksperimenterande, men så vert det dessverre så alt for mykje. Veldig synd for ein forfattar eg har slik tru på, og ei bok som byrja så fantastisk bra.
Er litt usikker på denne. Den har engsjert meg absolutt og jeg vurderte aldri å legge den fra meg. Forfatteren bruker flere fortellerstemmer (akkurat som i Mississippi) og jeg vet ikke om jeg liker det så godt. Jeg synes det blir mindre flyt i boken på den måten. Det tok lang tid før boken "tok tak" i meg på den måten at jeg ble nysgjerrig på hvordan det ville gå med Lavinia, Belle, mamma Mae, Martha, pappa George og alle de andre i boken. Boken handler om et tøft plantasjeliv som inneholder de vanlige ingredienser som makt, vold, kjærlighet,utroskap, korrupsjon m.m. Her er mye intriger og elendighet fra første side, usikkerhet om hvem som er far til hvem o.s.v. Boken grep meg aldri skikkelig, jeg synes den mangler "nerve". Da jeg la den fra meg var jeg raskt ferdig med den. Tror jeg vil konkludere med å si at dette har vært en grei feriebok med en ok underholdningsverdi. Jeg likte personskildringene og mener de ble troverdig fremstilt. Og oversettelsen av Elisabeth Sætvedt er det ingen vesentlige ting å utsette på. Fordi den hadde en viss "Pageturnereffekt" og det ble spennende mot slutten gir jeg den terningkast 4 under tvil.
Mennesket må være det eneste dyret som er i stand til å ville seg selv vondt.