Evighetsbarna

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Nå begynner det. I går er historie. Bortenfor statistikken. Bortenfor fellesskap og ensomhet. Rød og grønn mann i kjærlighetslivet. Børsen som faller og stiger. Katastrofer som blusser opp og synker unna. På et punkt, men samtidig på alle punkter, der bor vi alle. Evighetsbarn.

Vi møter Siri, André, Louise og Tomas. De prøver å forstå hva det innebærer å være voksen, og kastes mellom sterk samhørighet og sterk ensomhet denne vinteren og våren på Södermalm i Stockholm. Beate Grimsrud fortsetter i sin nye roman å utvide fortellingens grenser med sin blanding av realisme og poesi, humor og filosoferende alvor.

Å bo med et dyr er å forestille seg. Bli en representant for mennesket, tenker André. Som voksen kan man gjøre hva man vil. Men det vil man ikke alltid, tenker Siri. Verdensrommet er et kjempeøre. Det er det det fortelles til.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202480677

EAN 9788202480677

Nå er jeg for gammel til å dø ung.

Av og til blir man sittende fast og verden blir ond og må få være det en stund før den blir god igjen.

Jeg mistet faren min som barn, men ville ikke tenke på meg selv som farløs. Man har det man har, og er ikke det man er uten.

De dødes kropper mangler tankene sine. Han ser så alene ut. Det er hun som ser og er alene. Den døde er ikke bare uten andre, han er også uten seg selv.

Heke Europa en låst dør. Det rike Europa et bomberom mot verden der ute.

Bøker jeg leste i løpet av året

• "Happy Sally" av Sara Stridsberg
  • "Kunsten å bli glad i seg selv" av Yukiko Motoya
  • "Melding til alle reisende - roman" av Liv Køltzow
  • "Liljekonvallpiken - roman" av Anne Oterholm
  • "Tiger i hagen - fortellinger" av Ari Behn