Zahir

av (forfatter) og Bård Kranstad (oversetter).

Bazar 2006 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

En anerkjent forfatter oppdager at kona hans, en krigskorrespondent, er sporløst forsvunnet. Etter som tida går, oppnår han mer suksess og opplever kjærligheten på nytt, men han er stadig fascinert av hennes fravær. Ble hun kidnappet eller utpresset, eller var hun simpelthen lei av ekteskapet deres? Hans søken etter henne og etter sannheten om sitt eget liv fører han ut på ei reise til Sør-Amerika, Spania, Frankrike, Kroatia og til slutt til Sentral-Asia. Det fører også til at han får en ny forståelse av kjærlighetens natur, skjebnens makt og hva det virkelig betyr å følge sitt eget hjerte.

En verdensberømt forfatter opplever at hans kone, krigskorrespondenten Esther, forsvinner sporløst. Har hun reist frivillig, eller er hun blitt bortført? Har hun blitt presset, eller har hun simpelthen gått lei av ham? Ønsket om å forstå blir en besettelse for forfatteren. Det blir hans zahir. For å finne sin elskede legger han ut på en lang reise, fra Paris til Balkan og til de vakre steppene i Sentral-Asia. Det blir samtidig en indre oppdagelsesferd der han får ny innsikt om seg selv, livet og kjærlighetens vesen. Coelho skriver mesterlig og allmenngyldig om et besatt menneskes kamp med sine demoner, om kjærlighet og medmenneskelighet.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2006

Lesenivå Voksen

Gud spiller ikke terning med universet - alt henger sammen med alt, og alt har en mening.

Historien endres når vi klarer å utnytte kjærlighetens energi på samme måte som vi utnytter energien i vinden, havet og atomet.

For øyeblikket lider jeg på grunn av kjærligheten.Det er kanskje ikke annet enn en nedstigning til helvete - det kan også vise seg å være en åpenbaring.

Underveis må jeg gjennom strømmer, vinder og stormer, men jeg ror utslitt videre, fullt klar over at jeg har drevet av fra kursen, og at øya jeg hadde som mål, ikke lenger er å se i horisonten. Likevel kan jeg ikke vende tilbake, på en eller annen måte må jeg komme meg videre, ellers kommer jeg til å gå fortapt midt ute på det store havet.

Disse bøkene kjøpte jeg i en bruktbutikk

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

Uthevet tekst

• "Ved elven Piedra satt jeg og gråt" av Paulo Coelho
  • "Elleve minutter" av Paulo Coelho
  • "Veronika vil dø" av Paulo Coelho
  • "Øya under havet" av Isabel Allende
  • "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Summen av dagene" av Isabel Allende