Heksen fra Portobello

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2007 Innbundet

Historien om hovedpersonen i denne boka, Athena, blir fortalt av mennesker som kjente henne. Hver og en tegner ulike sider av Athenas karakter, basert på sine egne overbevisninger og bekymringer. Temaet som går som en rød tråd gjennom boka er: hvordan vi kan finne mot til å være tro mot oss selv, når vi ikke en gang vet hvem vi er.

Hvordan finner vi mot til å være tro mot oss selv - når vi ikke engang vet hvem vi er? Dette er spørsmålet i fortellingen om den mystiske kvinnen Athena, som er født i Transylvania, vokser opp i Beirut og bosetter seg i London. Athena er hovedpersonen i Heksen fra Portobello. Historien om henne blir fortalt av mennesker som kjente henne; moren, den tilsynelatende forsmådde eksmannen, en journalist som forsker på vampyrisme, en prest, en kalligrafilærer og en skuespillerinne. Hver og en tegner ulike sider av Athenas karakter, basert på sine egne overbevisninger og bekymringer. Verdens mestselgende forfatter er tilbake med en lidenskapelig, original og ettertenksom roman.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788280871947

EAN 9788280871947

Dette er en bok for de som liker å fundere over de store spørsmål! Etter å ha lest boken har jeg ved flere anledninger tatt meg selv i å fundere over sitater/meninger i boken før jeg fullførte et gjøremål/handling. Vanskelig å legge fra seg... Anbefales

[.....], for vi er ikke skapt for å være ensomme, og vi kjenner bare oss selv gjennom andres blikk.

Et menneske gir lite når det bare gir av det det eier. Men det gir meget når det byr på seg selv.

Kjærligheten er ikke en vane, en forpliktelse eller en gjeld. Den er ikke det som romantiske sanger forteller oss - kjærligheten bare er. [...] Kjærligheten er. Uten definisjoner. Elsk, og ikke still så mange spørsmål. Bare elsk.

Når vi kommer bort fra våre faste omgivelser, har vi lett for å bli mer eventyrlystne, ettersom de vanlige skranker og fordommer kommer på avstand.

Når du danser, kan du tillate deg å være deg selv.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Dette er en liste over hva jeg ønsker å lese i sommer. Det er en påminnelse til meg selv om hvilke bøker jeg har mest lyst til å lese og gjennom å opprette listen her, manifestere det på nettet, forplikter (ment som en god ting i dette tilfellet) jeg meg til å følge mine egne ønsker:)

• "Seierherren står alene" av Paulo Coelho
  • "Brida - en bok om frihet" av Paulo Coelho