Pilegrimsreisen

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2006 Innbundet

I denne boken beskrives prøvelsene Paulo Coelho og hans mystiske mentor Petrus gjennomgikk under en reise gjennom Spania, på søken etter et sverd med mirakuløse egenskaper. De to reiser langs den legendariske pilegrimsleden mot Santiago de Compostela, benyttet av pilegrimer siden middelalderen.

I 1986 gikk Paulo Coelho pilegrimsveien til Santiago de Compostela. Han hadde mange år tidligere studert og praktisert magi, alkymi og okkulte vitenskaper. Han var fascinert av tanken på at noen mennesker kunne ha slike spesielle evner. Pilegrimsreisen handler om de prøvelser Coelho møter på sin ferd mot visdom - og et mirakuløst sverd som skal besegle hans innvielse i et hemmelig selskap som kalles Tradisjonen. Sammen med sin gåtefulle veileder Petrus følger han den legendariske middelalderruten, hvor han møter både mytiske guder og djevelske motstandere. Coelho har en enestående evne til å inspirere og stadig finne nye temaer for sine bøker. Utallige lesere forteller om hvordan hans bøker har gitt livet deres en ny kurs. Pilegrimsreisen er en viktig bok i Coelhos forfatterskap, ikke bare fordi den er hans første, men også fordi den er et uttrykk for menneskeligheten og dybden i hans filosofi. Boken er solgt til 35 land og har aldri tidligere vært utgitt på norsk.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Spania

Omtalt person Paulo Coelho

Denne aller første boken som Coelho har skrevet falt veldig i smak. Jeg synes at fortellingen er sterk og preget av erfaringsrike opplevelser, noe som får meg til å ønske å reise på en slik pilegrimsferd. Dette er en dyp reise i sjel og sinn og vekker opp tanker og følelser som man kanskje ikke har hatt tidligere. Anbefales å lese for de som har lyst til å oppleve en filosofisk åpenbaring.

Meget bra! Opplevelser på løpende bånd. Herlig blanding av fantasi og virkelighet. Dype eksistensielle områder blir behandlet.

Et menneske som ikke kan lytte, vil aldri høre rådene som livet gir oss hele tiden. Bare den som lytter til nuets lyder, kan fatte den riktige beslutningen.

Den gode strid er den som utkjempes fordi hjertet vårt krever det. I de heroiske tidene, i de omvandrende riddernes tid, var det lett. Da var det mye land som skulle erobres og mange ting som skulle gjøres. Men i våre dager har verden forandret seg mye, og Den gode strid er flyttet fra slagmarkene og inn i oss selv.
Den gode strid er den som utkjempes i våre drømmers navn. Når de bryter løs i oss med full styrke - i ungdommen - har vi stort mot, men vi har ennå ikke lært å kjempe. Etter mange kraftanstrengelser lærer vi til slutt å kjempe, og da har vi ikke lenger det samme kampmot. Derfor vender vi oss mot oss selv og blir vår egen verste fiende. Vi sier at drømmene våre var barnlige, vanskelige å sette ut i livet , en frukt av vårt manglende kjennskap til livets realiteter. Vi dreper drømmene våre fordi vi er redde for å utkjempe Den gode strid.

Enhver har sin egen måte å se på livet på, å forholde seg til vanskelighetene og seirene på. Å lære bort noe er å vise at det er mulig. Å lære noe selv er å gjøre det mulig for seg.

• prøv om du kan ha glede av en hastighet som du ikke er vant til. Når du forandrer måten å gjøre rutinemessige ting på, tillater du et nytt menneske å vokse inni deg. Men til syvende og sist er det du som bestemmer.

Verden var der, rundt omkring meg, og det slo meg at jeg ytterst få ganger hadde skjenket den noen oppmerksomhet.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Fortsettelse lese bøker

Noen fordeler med å komme for sent:-) Posesalget var over og alt skulle kastes!! Tok med det jeg greide å bære....

• "Håndbok for lysets krigere" av Paulo Coelho
  • "Valkyriene" av Paulo Coelho