Zahir

av (forfatter) og Bård Kranstad (oversetter).

Bazar 2012 E-bok

En anerkjent forfatter oppdager at kona hans, en krigskorrespondent, er sporløst forsvunnet. Etter som tida går, oppnår han mer suksess og opplever kjærligheten på nytt, men han er stadig fascinert av hennes fravær. Ble hun kidnappet eller utpresset, eller var hun simpelthen lei av ekteskapet deres? Hans søken etter henne og etter sannheten om sitt eget liv fører han ut på ei reise til Sør-Amerika, Spania, Frankrike, Kroatia og til slutt til Sentral-Asia. Det fører også til at han får en ny forståelse av kjærlighetens natur, skjebnens makt og hva det virkelig betyr å følge sitt eget hjerte.

Forlag Bazar

Mye av Coelho har skuffet meg, men denne traff meg i hjertet.

Gud spiller ikke terning med universet - alt henger sammen med alt, og alt har en mening.

Historien endres når vi klarer å utnytte kjærlighetens energi på samme måte som vi utnytter energien i vinden, havet og atomet.

• Marie, tenk deg at to brannmenn går inn i en skog for å slokke en brann. Etterpå, når de kommer ut av skogen igjen, kommer de til en bekk. Den ene av dem har ansiktet dekket av sot, mens den andre er aldeles ren og plettfri. Spørsmålet er: Hvem av dem kommer til å vaske ansiktet?
  • Det er et dumt spørsmål, det er klart at det er han med sot i ansiktet.
  • Feil. Han med det skitne ansiktet ser på den andre og tror han ser likedan ut, og omvendt: Han med det rene ansiktet ser at arbeidskameraten har sot overalt, og sier til seg selv: Jeg er sikkert også skitten, jeg må vaske meg.

For øyeblikket lider jeg på grunn av kjærligheten.Det er kanskje ikke annet enn en nedstigning til helvete - det kan også vise seg å være en åpenbaring.

Underveis må jeg gjennom strømmer, vinder og stormer, men jeg ror utslitt videre, fullt klar over at jeg har drevet av fra kursen, og at øya jeg hadde som mål, ikke lenger er å se i horisonten. Likevel kan jeg ikke vende tilbake, på en eller annen måte må jeg komme meg videre, ellers kommer jeg til å gå fortapt midt ute på det store havet.

Er du lei av å høre at du burde ha lest Ibsen og Hamsun? Her er bøker fra A til Å som absolutt er verdt å lese, selv om de ikke nødvendigvis er på skolepensumet. 29 bøker du bør lese før du dør. Lista er hentet fra side2.no og er fra 2007 :)

• "Seierherren står alene" av Paulo Coelho
  • "Håndbok for lysets krigere" av Paulo Coelho