Verden som var min

syttitallet

bind 2

(romansyklus i seks bind)

Aschehoug 2016 E-bok

Ketil sliter med overvekt og ulykkelige forelskelser. Syttitallet har så vidt begynt, og foran han venter nye mennesker, svik, opprør, det radikale og et vennskap med Ole Paus. Han river seg løs fra den klassiske pianistskoleringen og lar seg påvirke av jazz og rock, Ole Paus får ham til å oppdage Hans Jæger og Kristiania-bohemen som et speil for ham selv og syttitallet og Bjørnstad inspireres til storverket Leve Patagonia.
Etter suksessen med Sekstitallet fortsetter Ketil Bjørnstad å skrive sin historie, og vi følger en ung manns læring og løsrivelse fra han er 18 til 28 år.

ISBN13 9788203361425

EAN 9788203361425

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt person Ketil Bjørnstad

Likte du Ketil Bjørnstads "Sekstitallet"? Da kommer du til å like "Syttitallet" enda bedre!

Det er alltid knyttet stor spenning til Ketil Bjørnstads bokutgivelser. Ekstraordinært spennende er det at han har ambisjoner om å utgi seks bøker, hvor han tar for seg hvert ti-år av sitt liv. Som undertittelen indikerer, skriver han ikke bare om sitt eget liv, men også om den tiden han har levd i. En anmelder kalte dette i sin tid "å ta en Knausgård", men jeg vil på det sterkeste understreke at det er tale om vidt forskjellige bøker. Der Knausgård i Min kamp-serien riktignok tar utgangspunkt i sitt eget liv, men samtidig gjør beskrivelsen av dette til noe universelt som alle kan kjenne seg igjen i - der tar Bjørnstad utgangspunkt i sitt eget kunstnerliv som er alt annet enn universelt, og så løfter han dette inn i den samtiden han har levd i og forteller samtidig historien om norsk musikkliv fra innsiden. Akkurat dette har gjort at jeg har gledet meg ekstraordinært mye nettopp til "Syttitallet", fordi det skjedde så mye spennende på 1970-tallet.

Kjente kulturpersonligheter dukker opp i "Syttitallet". Vi møter blant annet Jon Eberson, Arild Andersen, Radka Toneff, Erik Bye... alle kulturpersonlighetene som satte sitt bestemte preg på 1970-tallet, og som vanket på Club 7. Og jammen dukker ikke også Jens Bjørneboe opp mens Ketil sitter barnevakt for Ole Paus og hans kone Henny Moan. Scenen som beskrives gir meg flashback til Bjørnstads bok "Barnevakt, en bok jeg har lest et par ganger og også har omtalt på bloggen min. I denne romanen er det riktignok en kvinne som sitter barnevakt, men scenene som utspiller seg er lett gjenkjennelige når man kjenner det som må ha vært inspirasjonskilden. Det handler om et fortettet nattlig møte mellom en lærer og en tidligere elev. Beskrivelsen av det kyniske musikermiljøet, der utroskapen florerer, kjenner jeg også igjen fra romanen "Ensomheten".

Og tenke seg til at Ketil Bjørnstads aller vakreste sangtekst og melodi - "En sommernatt ved fjorden" - var nær ved å ende i søppelbøtta ...

Etter å ha lest "Syttitallet" kan jeg konkludere med at jeg ikke ble skuffet. Boka innfridde mine forventninger og vel så det! Jeg opplevde dette andre bindet i serien som enda bedre enn "Sekstitallet", og tror at årsaken er svært sammensatt. Fordi jeg selv var eldre på 1970-tallet, ga dette meg økt grad av gjenkjennelse i teksten. Og kanskje handler det ikke rent lite om at jeg fra før av er veldig fascinert av den norske jazzmusikken fra denne tiden. Jeg hadde dessuten glede av den gjenkjennelsen som jeg opplevde i parallellene mellom forfatterens eget liv og de romanene han har skrevet, og som jeg gjennom flere år har hatt så stor interesse for. Jeg liker også Ketil Bjørnstads fortellerstemme svært godt, og synes han skriver veldig lett og ledig. Kanskje er det også noe i det som redaktør Vinding prediket overfor den litteraturdebuterende forfatteren - at jeg som leser har veldig sans for forfatteren og føler at jeg har tilbrakt et helt liv sammen med bøkene hans? Det er nok noe der! Nettopp derfor opplever jeg heller ikke at det blir for mye med nesten 800 sider om hans "Syttitallet". Tvert imot kunne det godt ha vært mer, for det ble i snaueste laget om de siste årene av 1970-tallet.

Jeg anbefaler også denne boka på det aller varmeste, og gleder med veldig til "Åttitallet"!

Her kan du lese resten av min bokanmeldelse.

Lett, ledig og med en god dose selvironi følger jeg spent med i "Verden som var min på syttitallet", av Ketil Bjørnstad. Det er spennende og følge med på livet til Bjørnstad, hans møter med store kulturpersonligheter og tanker i tiden som var 1970-tallet.

Det er detaljrikt skildret, det er mye som skal tas opp, og jeg må etterhvert ta noen pauser fra Bjørnstad og lese andre tekster før jeg klarer å fortsette.

Uansett, dette er nok enda mer gøy å lese for de som var unge på 1970-tallet. Selv erfarte jeg barndom på samme tid, men da gjenkjenner jeg naturlig nok ikke hendelsene på samme måte som dem som selv var tenåringer og unge voksne på den tiden. Men et fantastisk tidsbilde av 1970 får jeg som leser oppleve.

En verdig leseropplevelse, selv om jeg hadde behov for noen pauser fra boka når det ble mye Bjørnstad. Vel verdt å lese hvis en er glad i skildringer fra tidsepoken sett fra en stor kulturpersonlighets synsvinkel.

Nei, frihet, det var å komme bort fra andres forventninger.

Dege har også åpnet delikatessebutikk i Frognerveien , der han skjærer skinken horisontalt, på digre, italienske eller franske skinkestativ. Per Borten ville ha grunn til å være bekymret. I et land der EF kampen kom som en blågrå sky nede fra kontinentet, med norsk landbruks- og fiskeripolitikk i stormsenteret, kunne nettopp måten man skar skinken på, få avgjørende betydning for valgutfallet.

..."Men hvordan føles det? Å stå der på toppen (i Holmenkollbakken)? Å sette utfor ovarennet, å se folkehavet der nede?"
"Jeg var redd," sier Nygaard.
"Men du gjorde det allikevel?"
"Ja, gjør vi ikke alle det?..."

Han hadde egentlig ikke sagt så mye, gjort så mye. Likevel er han et av de menneskene jeg har møtt, som har hatt aller mest autoritet. Ikke i kraft av hva han kunne. Men i kraft av hvem han trodde at andre kunne være.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Som jeg har lyst til å lese

bøker jeg har lest i 2016

• "Verden som var min - sekstitallet" av Ketil Bjørnstad