Utilslørt

muslimske råtekster

av (redaktør) og Mahmona Khan (redaktør).

Aschehoug 2011 Heftet

I boka forteller 19 norsk-muslimske kvinner om livet sitt, og om utfordringer som de som muslimske kvinner står overfor i Norge i dag. Blant temaene er kjærlighet, seksualitet, barneoppdragelse, tildekking, tilhørighet og åndelighet. Kvinnenes personlige fortellinger har som formål å rokke ved stereotypiene og vise at det finnes mange måter å være muslimsk kvinne på.

I denne antologien deler 19 norsk-muslimske kvinner sine tanker om livet sitt og noen av de utfordringene de står overfor i dagens Norge. De skriver engasjert om barneoppdragelse, seksualitet, tildekking, identitet, kjærlighet, tilhørighet, åndelighet ... Disse kvinnene representerer den første virkelige generasjonen norsk-muslimske kvinner. De er norske, men har røtter i blant annet Iran, Pakistan, Somalia, Storbritannia, Marokko og Algerie. Noen er sterkt troende, andre kanskje mer tvilende. Deres personlige fortellinger vil overraske, utfordre og berøre.

ISBN13 9788203198236

EAN 9788203198236

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Det kommer mange interessante, velskrevne, flott illustrerte, innsiktsfulle fagbøker hvert år, men de er lite synlige og lite snakket om. Her er et forsøk på å gi velfortjent oppmerksomhet til fagbøker jeg likte i 2011.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Søstre - reportasjebok" av Ellen Reiss
  • "Tilbakeblikk - da pakistanerne kom til Norge" av Mahmona Khan
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Den sure virkeligheten" av Mah-Rukh Ali
  • "Nå" av Shabana Rehman
  • "Stemmer fra Israel - prosa" av Finn Iunker
  • "Rasenes oppfinnelse - rasetenkningens historie" av Torgeir Skorgen
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Best å holde kjeft? - en liten bok om ytringsfrihetens krise" av Frank Rossavik
  • "Hjerte for hjertet - alt om kroppens iherdige motor" av Wasim Zahid
  • "Frida - et selvmords anatomi" av Slavenka Drakulic