Tilbakeblikk

da pakistanerne kom til Norge

Pax 2009 Innbundet

Sommeren 1971 var nyhetsbildet ofte preget av fortellinger om de seks hundre pakistanerne som kom til Norge. Den norsk-pakistanske forfatteren har intervjuet fem pakistanere som kom tidlig til Norge. Gjennom fem portrettintervjuer viser hun hvordan de i dag ser tilbake på det de har opplevd, og hva de tenker om kultur, tilhørighet og identitet. Med litteraturliste, fakta og nøkkeltall.

I Tilbakeblikk forteller norsk-pakistanske Mahmona Khan om hvordan noen av de første pakistanerne som kom til Norge, klarte å skape et liv for seg og sine barn. Gjennom fem portrettintervjuer viser hun hvordan de i dag ser tilbake på det de har opplevd, og hva de tenker om kultur, tilhørighet og identitet. Sommeren 1971 kom det seks hundre pakistanere til Norge. Angstfylte fortellinger om enslige pakistanske menn som vandret rundt i Oslo uten jobb og bolig, preget avisene. Hvorfor kom de? Hva slags Norge møtte de? Og hvorfor reiste de ikke tilbake, slik de opprinnelig hadde tenkt? I dag representerer personer med pakistansk bakgrunn den største ikke-vestlige gruppen i Norge, med 30 000 mennesker.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

• "Det var en gang en sommer - historien om 22. juli og tiden etterpå - fortalt for barn" av Vidar Kvalshaug
  • "Fra Oslo til Lahore" av Mahmona Khan
  • "Utilslørt - muslimske råtekster" av Nazneen Khan-Østrem
  • "ABC i integrering - 111 gode råd om hvordan alle kan bli fullverdige borgere i det norske samfunnet" av Amal Aden
  • "Spille død" av Tim Bowler
  • "Dødsreisen - ungdomsroman" av Caterina Cattaneo