Jeg er Prableen

ISBN13 9788202742768

EAN 9788202742768

Omtalt sted Utøya

Omtalt person Prableen Kaur

Jeg ble bare sugd inn i Prableens historie og fløt med fra begynnelse til slutt. En uhyre sterkt og personlig historie.
Unge politikerspirer fra AUF som overlevde Utøya har påpekt gang på gang at de ikke vil bli definert som kun en overlever og et offer, og her har vi ei til. Hun skriver godt, medrivende og engasjert om oppvekst, politisk og religiøs oppvåkning. Prableen kommer til å bli en god, klar og viktig stemme i det offentlige ordskiftet framover. Med sin bagasje av både mobbing, sykdom i familien, utenforskap, terror og politisk spill har hun mye å fare med, tross sin unge alder. Prableen er bare 19 år, men du verden så voksen og reflektert. Med denne debuten kan vi glede oss til flere bøker fra hennes hånd. Vi kan med rette være stolte av slike nye talent fra "The Great Generation".

Sterk og viktig bok av en ung, kunnskapsrik politiker. Utøya-hendelsene legger beslag på d en siste fjerdedelen av boka. Anbefales varmt!

Prableen Kaur er fra Lørenskog og er 19 år gammel. Hun studerer JUSS ved Universitetet i Oslo og er den yngste som har blitt valgt inn i Oslo bystyre hvor hun sitter i Kultur- og utdanningskomiteen. I 2011 ble hun ble kåret til «Årets nordmann» av magasinet Ny Tid.

I Jeg er Prableen har 22. juli en sentral, men lavmælt plass. Boka forteller om så mye mer. Det er historien om en oppvekst preget av hjerteløs mobbing, om å skade seg selv for å flykte fra de usynlige smertene. Det handler om å stå rakrygget og la slagene du får gjøre deg sterkere. Det er en fortelling om vennskap, familie og om hva religion kan bety for et menneske, og om hvordan politikk gir samhold og sjansen til å kjempe for det man står for.

Språket i boka er klart, naturlig og friskt, nærmest i taleform, og er en litterær bragd av Prableen. Hun formidler sin historie på inspirerende og forståelig måte.

Fikk boka til jul. Tenkte: nei, ikke noe for meg. Rasket den med til en togtur fra Trondheim til Hamar. Ble overrasket over en nittenåring som kunne skrive så bra. Lønner seg å gå litt utenfor de vante stiene og bestselgerne av og til. God rytme i boka, gode historier uten de store overdrivelsene. Vel framme i Hamar var den lest og pakket ned i sekken.

Deltid, det kan være en mulighet, men heltid skal være en rettighet.

Jeg opplevde to former for ensomhet . Den ene var ikke å få være med, å være fysisk alene eller føle seg utenfor. Den andre var opplevelsen av å sitte i et klasserom, en forsamling eller være blant familie og venner, og likevel føle seg ensom.

Selv om vi skriver ned avtaler i almanakker eller lagrer dem på mobilen og tror at livet er forutsigbart, er det totalt uforsigbart.

Når man ønsker noe og bestemmer seg for å gå på en vei, er prisen man betaler utfordringene man møter på veien. Det er kun gjennom å møte utfordringene man virkelig vet om man vil det sterkt nok eller ikke.

Venner, to tilfeldige nordmenn møter hverandre. Den ene har hodeplagg, den andre har det ikke. Min drøm er at den ene bærer det frivillig. Den andre tenker ikke over det. Sammen har de lært hverandre om ytringsfrihet, bearbeidet fordommer, de har lært hverandre om likestilling og retten til å gjøre egne valg. ( Utdrag fra Håvard Vederhus `s tale under Ap landsmøte i 2011)

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Nå" av Shabana Rehman
  • "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Tragedien som samlet Norge - 22.07.2011" av Einar Solvoll
  • "Et kvart liv - Håvard Vederhus 1989-2011" av Hans Olav Lahlum
  • "Hjertet mot steinen - en overlevendes beretning fra Utøya" av Adrian Pracon
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Ferdig med ting - roman" av Prableen Kaur
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Mitt lille land - minnebok etter 22. juli 2011"
  • "Jeg er ikke redd for mørket - roman" av Karine Nyborg
  • "21. juli - en kjærlighetshistorie fra Utøya" av Kristoffer Berg
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik