Tragedien som samlet Norge

22.07.2011

da terroren rammet Oslo og AUFs sommerleir på Utøya

dokumentar

av (forfatter) og Morten Malmø (forfatter).

Historie & kultur 2011 Innbundet

Gjennom tekst og bilder dokumenterer boka hva som skjedde da Anders Behring Breiviks bombe eksploderte på Einar Gerhardsens plass i regjeringskvartalet i Oslo, og hva som skjedde da han reiste videre til Utøya. Den gjør rede for hvor mange som blei drept og skadet og skildrer reaksjonene, samholdet og minnemarkeringene som kom i ettertid.

Denne gjennomillustrerte reportasjeboken i farger forteller om de grufulle hendelsene 22. juli 2011 da Anders Behring Breiviks bombe og kuler drepte 77 mennesker og skadet 153 andre. Boken skildrer de forferdelige scenene etter at Breiviks bombe eksploderte i Regjeringskvartalet og den forteller om massakren på Utøya der de mange unge ble drept og skadet da sommerparadiset ble et helvete. Dessuten gir boken fakta om Anders Behring Breivik. Den beskriver sjokket da tragediens omfang ble klart - og ikke minst samholdet, blomsterhavet og mange av minnemarkeringene. Boken gjengir også de viktigste talene som ble holdt. Dessuten drøftes følgene av terrorangrepene. Boken inneholder også en oversikt over alle de som ble drept. En del av inntektene fra denne boken vil gå til Utøya-fondet og til opprettelse av et minnested for ofrene for terroraksjonene 22. juli 2011. Boken er skrevet av de tidligere Aftenposten-journalistene Einar Solvoll og Morten Malmø.

Forlag Historie & kultur

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Oslo Utøya

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

bøker jeg har lest i 2016

• "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Massemorderens private e-poster" av Kjetil Stormark
  • "Hjertet mot steinen - en overlevendes beretning fra Utøya" av Adrian Pracon
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Mitt lille land - minnebok etter 22. juli 2011"
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Mitt røde hjerte" av Karita Bekkemellem