Søstre

reportasjebok

hvordan unge muslimske kvinner skaper sin egen frihet

av (forfatter) og Ellen Reiss (illustratør).

Frekk forlag 2011 Heftet

I denne reportasjeboken møter forfatteren unge, muslimske kvinner. Temaer er islam, familie, ekteskap og homofili. Kvinnene har mange og sterke meninger. Til syne kommer et muslimsk miljø med ideologiske uenigheter og debatter.

Aisha (20) går med niqab og ønsker aksept. Nayab (24) er lei av manglende toleranse blant muslimer. Sumayya (22) ville aldri ofre foreldrene for kjærligheten. Asena (24) var innom rusmiljøet før hun nå lever i et homofilt forhold. "Araweelo" (21) vil være med på å bestemme hva islam er. I reportasjeboken Søstre møter Ellen Reiss en rekke unge, muslimske kvinner. Temaer er islam, familie, ekteskap og homofili. Kvinnene har mange og sterke meninger. Til syne kommer et muslimsk miljø med sterke ideologiske uenigheter og heftige debatter.

Forlag Frekk forlag

Enhver lesning er en tolkning med et utgangspunkt. Utgangspunktet har alltid en historisk kontekst og et kjønn.

Det er få gode tall om tvangsekteskap. Familien utøver ikke nødvendigvis fysisk tvang, men det psykiske presset kan være så stort at datteren eller sønnen gir etter

Fordi ideen om hva som er den <<beste>> meningen endrer seg gjennom historien, må vi være åpne for å tolke Koranen på nytt i lys av nye innsikter, sier Barlas.

Jeg har offentlig støttet homofiles sak i Islam. Mange meningsmotstandere sier at jeg ikke får uttale meg og mener at jeg ikke er en ordentlig muslim. Men jeg tror at når jeg, en åpen og liberal muslim, bidrar, så endres oppfatningen om at muslimer er sånn og sånn. Jeg har venner som er ateister, og som ikke trodde det fantes muslimer som meg. Nayab vil vise fram at det finnes ulike tolkninger av Islam.

Ja,jeg er muslim, men aller først er jeg medmenneske. Jeg lytter til magefølelsen og samvittigheten. Om en tolkning går mot menneskeligheten,tenker jeg at den er feil. Jeg kan lese og skrive, hvorfor skal jeg ikke kunne tolke selv?

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Utilslørt - muslimske råtekster" av Nazneen Khan-Østrem
  • "Vi puster fortsatt" av Yohan Shanmugaratnam
  • "Blå er den varmeste fargen" av Jul Maroh
  • "En frivillig død" av Steffen Kverneland
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "En uvanlig leser" av Alan Bennett
  • "Den syvende bølgen" av Daniel Glattauer