Fiender til vi dør

fotballens hatoppgjør

Schibsted 2011 Innbundet

Forfatteren tar i denne boka oss med på en reise gjennom de mest beryktede fotballoppgjørene i verden.

Bli med på en reise gjennom de mest beryktede fotballoppgjørene i verden! Vi står på tribunen når River Plate møter Boca Juniors i Argentina, der Diego Maradona er en egen tidsregning. Vi hører mobbesanger kastes mellom Liverpool og Manchester United på Anfield Road, og vi hører den rungende stillheten når Barcelona scorer på Real Madrids hjemmebane. Vi får være flue på den gule vegg på Westfalenstadion i Dortmund, og vi bringer dårlig karma over East Bengal i Indias viktigste fotballkamp. Og plutselig forstår vi hvorfor derbyene er så viktige for fansen at kampresultatet avgjør hva indiske supportere spiser til middag etterpå. Magnus Borgen har stått midt i kampens hete - på tribunen - på 13 av verdens heteste derbykamper. Han har opplevd stemning, spenning og ren frykt når lokale erkefiender har barket sammen - på fotballbanen og på tribunen. Han skildrer intensiteten blant tilskuerne, og han setter fotballen i sammenheng med landenes historie, politikk og samfunn.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2011

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

Det kommer mange interessante, velskrevne, flott illustrerte, innsiktsfulle fagbøker hvert år, men de er lite synlige og lite snakket om. Her er et forsøk på å gi velfortjent oppmerksomhet til fagbøker jeg likte i 2011.

• "Golden boys - roman" av Arild Stavrum
  • "VM i fotball 1990" av Jon Michelet
  • "Godfoten - samhandling - veien til suksess" av Nils Arne Eggen
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Brenn huset ned" av Frode Grytten
  • "Hermanas - roman" av Torgrim Eggen
  • "Kongens nei - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Konspirasjonen mot Amerika" av Philip Roth
  • "Jeg er Zlatan" av Zlatan Ibrahimovic
  • "Timbuktu" av Paul Auster
  • "Ingen er så trygg i fare - kriminalroman" av Gunnar Staalesen
  • "Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson