Det vakre spillet

engelsk fotballs historie (uten alt det kjedelige)

av (forfatter) og Aleksander Schau (forfatter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Her er de sykeste og mest underholdende historiene fra fotballens hjemland, offensivt fortalt av fotballitteraturens skarpeste radarpar.

For over tusen år siden begynte engelskmennene med noe de kalte fotball, den gang med hodet eller penisen til en dansk konge som ball. Siden har engelske spillere, managere og eiere gitt oss førsteklasses opplevelser og mye å snakke om. De har jaget folk med samuraisverd gjennom gatene, hamret innpå amfetamin og apekjertler, arrangert straffekonkurranser med elefanter og stanset en verdenskrig i noen timer for å spille fotball.
............... De har gitt oss kvinnebedåreren George Best, strutseentusiasten Paul Gascoigne og testikkelklyperen Vinnie Jones. Men det er også hundrevis av andre du bør vite om, som manageren som tok livet av duer for å skremme spillere, en Leeds-keepers suicidale ape og den voldelige buktalerdukken i Torquay. Eller hva med den erkeengelske cupfinalisten som elsket Hitler, var ansett som verdens vakreste menneske og som ble tilbudt jobben som konge av Albania?

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205486959

EAN 9788205486959

Omtalt sted England

Gratulerer med årets leseopplevelse for en sportsfan. Årets beste gavetips til alle fotballelskere!

• "Sambafotball - en bok om Brasils nasjonalsport" av Fredrik Ekelund
  • "I skyggen av Eggen - storhetstiden, fallet og veien tilbake for Rosenborg ballklubb" av Birger Løfaldli
  • "Nils Arne - et liv i svart og hvitt" av Otto Ulseth
  • "Vi er best i verden! - norsk fotballs historie - uten alt det kjedelige" av Thomas Aune
  • "Alt fra Hulken" av Bernt Hulsker
  • "Brasiliansk fotball 1894-2014 - 120 år med driblinger" av Marius Lien
  • "En serietegners dagbok" av Martin Kellerman
  • "Fiender til vi dør - fotballens hatoppgjør" av Magnus Borgen
  • "Fotball forklarer verden! - en (tvilsom) teori om globalisering" av Franklin Foer
  • "Golden boys - roman" av Arild Stavrum
  • "Alt blir ikke noe" av Martin Kellerman