Tribunefeber

av (forfatter) og Isak Rogde (oversetter).

Aschehoug 2005 Heftet

Forfatteren skildrer det nærmest absurde følelsesmessige engasjementet som er knyttet til fotballsporten og favorittlaget Arsenal, et engasjement som domineres av gnagende uro og mismot, men som også innebærer stunder av jublende glede. Samtidig skriver han om barndommen, det å vokse til, maskulinitet, klasseskiller, sex og familieliv, og om vanskelighetene voksenlivet bringer med seg. Boken er filmatisert.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203209567

EAN 9788203209567

Serie Aschehoug pocket

Omtalt sted England

Mye bedre enn filmen, dette er en personlig memoarbok og ikke en fjollete gutt/jente-historie i fotballinnpakning. Selv en Tottenham-fan som meg håpet etter hvert at den plagede hovedpersonen skulle få noen flere lyse stunder med sitt kjære Arsenal.

Normaltilstanden for en fotballtilhenger er bitter skuffelse, uansett hva stillingen er.

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

Idrett er mer enn pokaler og resultater.

Noen bøker har man på en måte alltid med seg. Dette er kanskje ikke de beste bøkene jeg har lest, eller de mest velskrevne, eller de mest gripende. Men det er disse som har satt seg fast. Kanskje fordi de passet spesielt godt for meg, eller jeg leste dem akkurat i rett tid? Jeg vet ikke. Jeg kommer sikkert til å gjøre tilføyelser, men det var disse jeg kom på først.

• "31 songs" av Nick Hornby
  • "High fidelity - roman" av Nick Hornby
  • "Dritt" av Irvine Welsh
  • "Et godt menneske" av Nick Hornby
  • "High Fidelity" av Nick Hornby
  • "Slam" av Nick Hornby
  • "Pynt - roman" av Torgrim Eggen
  • "Juliet, naked" av Nick Hornby
  • "Vernon God Little - a 21st century comedy in the presence of death" av D.B.C. Pierre
  • "A long way down" av Nick Hornby
  • "Trynefaktoren - roman" av Torgrim Eggen