Sambafotball

en bok om Brasils nasjonalsport

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Pelikanen 2014 Innbundet

I Brasil er ikke fotball bare en sport. Fotball er en kunst, en religion, og innebærer drømmen om et bedre liv. Først var den en ren overklasselek, men når ungdommen fra slummen i Rio og São Paulo slapp til eksploderte fotballinteressen i landet. Den karakteristiske spillestilen som senere fikk navnet "sambafotball" vokste fram og gjorde landet til verdens fremste fotballnasjon. Sambafotball er en unik skildring av Brasil og landets nasjonalsport, men også en personlig betraktning over et land med store motsetninger og ufattelig fattigdom.

I tillegg portretteres de største profilene dette store fotballandet har fostret, fra de tidlige stjernene Friedenreich og Leônidas, til Ronaldo og Ronaldinho. Og selvfølgelig de to største legendene
Pelé, den alltid vellykkede og fremgangsrike, og hans motsats Garrincha, "folkets glede", som gjorde fotball til en lek og gikk under da leken tok slutt.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Brasil

Pelikanen-redaktør Eirik Bø og Sølvbergets Helge Risvands tips til hvilke fotballbøker du bør lese. Podcast med samtalen mellom dem finner du på Soundcloud.

• "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Og fjellene ga gjenlyd" av Khaled Hosseini
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem