Landene som forsvant

1840-1970

Spartacus 2016 Innbundet

Riker oppstår og går til grunne. Nye land etableres for så å oppløses etter noen år. Historien til disse fortapte land og riker vekkes her til live, gjennom den fascinerende beretningen til Bjørn Berge.

Forfatteren tar leseren med på en eventyrlig oppdagelsesferd til alle verdens hjørner, gjennom jungel og ørken, fra byens pulserende liv til de øde steppene. Han forteller den glemte historien om land fra 1840 til 1970? som eksisterte i kun én måned, et år eller noen tiår - før de forsvant. De bærer gåtefulle navn som Heligoland og Tripolitania - og hva er historien bak Mandsjukuo som eksisterte fra 1932-45 og Allenstein i 1920?

Landene som forsvant gjør geografien konkret og historien levende, ved bruk av kart og frimerker. I tillegg flettes det inn anekdoter og øyenvitneskildringer fra den gang Knut Hamsun vandret rundt i den senere kolonien Batum og Antoine de Saint.Exupéry var stasjonert som postflyver i Kapp Juby.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

De nakne klippene og barrierene av granitt og andre harde bergarter, de ensformige furuskogene, alt sammen vekker frykten hans for at livet innenfor disse jernharde kystene skal være ensbetydende med håpløs isolasjon, fattigdom og mangel på fruktbarhet.

fra Ny Brunswick.

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

• "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av K. M. Santon
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Håkon Jarl" av Frans-Arne Stylegar
  • "Jesus - en mytisk biografi" av Tor Åge Bringsværd