Den forsvunne diamanten

historien om fotballens mørke side

av (forfatter) og Jens M. Johansson (forfatter).

Tiden 2008 Innbundet

Mindreårige afrikanske gutter blir lokket til Europa med løfte om en fotballkarriere. Der blir de kjøpt og solgt for spill i europeiske fotballklubber, selv om Fifa-reglene forbyr internasjonale overganger for spillere under 18 år. Med utgangspunkt i den såkalte Mikel-saken tar forfatterne for seg menneskehandel innen fotballen. Har litteraturliste og register.

Avslørende dokumentarbok om menneskehandel innen fotballen 20 000 afrikanske gutter lever på gata i Paris, Roma, London, Antwerpen eller Kiev. De ble lokket fra hjemlandet til Europa med løfter om en fotballkarriere, men ble dumpet da det ikke lenger var penger å tjene på dem. Historien gjentar seg hele tiden, over hele Europa. Mindreårige afrikanske gutter kjøpes og selges for spill i europeiske fotballklubber, selv om Fifa-reglene er klare: Internasjonale overganger er forbudt for spillere under 18 år. Men når det er store penger å tjene, er det ikke så nøye om spilleren er 17 år gammel, eller 12, eller åtte. Det gjelder bare å skjule sporene sine godt nok. Med utgangspunkt i den såkalte Mikel-saken, avslører Den forsvunne Diamanten den mørke siden av handelen med fotballspillere. Det er en skremmende historie, der de mektigste gjør som de vil. Avsløringene involverer de aller største klubbene i Europa -- Chelsea, Arsenal, Barcelona og Manchester United -- og vil ryste en hel fotballverden. Lars Backe Madsen og Jens M. Johansson er begge prisbelønte journalister i Dagens Næringsliv.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Afrika Europa

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

• "Fotball forklarer verden! - en (tvilsom) teori om globalisering" av Franklin Foer
  • "Fiender til vi dør - fotballens hatoppgjør" av Magnus Borgen
  • "Fordømte Leeds" av David Peace