En storm kom fra paradiset

av (forfatter) og Håvard Syvertsen (gjendikter).

Forlaget Press 2013 Innbundet

Et sted i det østlige Afrika blir en ung mann avhørt i en underjordisk fengselscelle. Hvordan har han kommet dit? Hva venter ham? For kort tid siden drømte han om å bli jagerpilot i Ugandas flyvåpen. Han studerte ved flyvåpenakademiet i Aten. Han var på vei bort fra barndommens mørke, på vei opp mot lyset i skyene. Så, i januar 1971, tar Idi Amin makten i Uganda. Og alt forandrer seg. En storm fra paradiset er en helt spesiell tekst - både sterk og spennende og skremmende og hypnotisk vakker. Den handler om forfatterens egen far. Den handler om hva som skjer når et menneske plutselig fanges av historien og må risikere alt for å unngå å dø. Og den handler om drømmen om å fly.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Hellas Uganda

Onsdag den 30. oktober vet vi hvem som får Nordisk råds litteraturpris 2013. Her er noen av de nominerte

Målet for 2018 er minst 50 bøker.