Parallelle historier

bind III

frihetens åndedrag

av (forfatter) og Ove Lund (oversetter).

Agora 2012 Innbundet

Fortellingen spinner rundt to familier og fanger inn hele 1900-tallets Europa. Med vekt på den stalinistiske undertrykkelsen, undersøker romanen oppløsningen av personligheten og mulighetene for å søke mening i verden, til tross for de ytre omstendigheter. Boka er den siste av tre bind.

Ungareren PéterNádas etablerte seg for alvor på den litterære verdensscenen på 80-talet med Erindringens bok, som Susan Sontag betegnet som "Den største romanen som er skrevet i vår tid". Det mektige verket,som Agora/Press nylig har nyutgitt, plasserte ham i selskap med Thomas Mann og Marcel Proust. Etter 20 års arbeid er Nádas kommet tilbake med en ny storslagen satsning, Parallelle historier, utgitt i tre bind, på drøye 1600 boksider. Nádas byr på fascinerende og ikke sjelden provoserende lesning, som stiller spørsmål ved den individuelle friheten i en tid preget av undertrykkende kollektive krefter. Romansuitens vakre og sensuelle språk og filosofiske dybde befester ytterligere Nádas posisjon som en av vår tids aller største fortellere og som selvskreven kandidat till Nobelprisen.

Forlag Agora

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Europa

Levende sjeler fra ødelagte mennesker og gjenstander tonet ut i forsommernatten, og hun fulgte dem velvillig med stemmen sin.

• "Parallelle historier - bind II" av Peter Nadas
  • "Gaff Topsails" av Patrick Kavanagh