The glass palace

HarperCollins 2001 Heftet

Dette er en stor, episk roman som i tid strekker seg fra slutten av 1800-tallet til nå. Den åpner i Mandalay i 1885, det året engelskmennene invaderer Burmas hovedstad og avsatte kongen. Vi følger Rajkumar, en foreldreløs indisk guttunge som blir øyenvitne til det som skjer, og som blir en av bokas hovedpersoner. Og vi følger kongefamiliens sine siste dager i borgen med glasslottet. Med årene slår Rajkumar seg opp, med til dels tvilsomme metoder, og blir en rik og mektig skikkelse, mens kongefamilien går til grunne i sitt eksil i India. Forfatteren skildrer Burmas historiske utvikling, med tråder til India og Malaysia, gjennom en vev av menneskeskjebner i skiftende generasjoner, fram til dagens juntastyre og til møtet med Aung San Suu Kyi.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2001

Omtalt sted Myanmar

I Burma ligger Glasslottet. Slottet der den filosofiske og rolige kongen regjerer sammen med sin aggressive og mektige unge dronning. De elsker hverandre. Dronningen er nådeløs når det gjelder å rydde kongens rivaler av veien, og kvier seg heller ikke for å sette kongens rådgivere til veggs.
Slik starter den dramatiske og blodige historien som bygger på faktiske hendelser i Burma fra engelskmennene erobret landet som sin koloni i 1886, til landet ble selvstendig i 1948 og fram til i dag. Nobelprisvinner Aung Sung Suu Kyi spiller en viktig rolle ikke bare i landets historie, men også i denne romanen. Dette er likevel ikke en roman der konger og dronninger og politiske ledere spiller hovedrollene, vi følger den fattige foreldreløse indiske Rajkumar og Dolly som er født på et barnehjem i Burma, i en fargerik, lidenskapelig og personlig slektskrønike gjennom både indisk, burmesisk og malaysisk historie. Krigshistorien under andre verdenskrig da indiske soldater i stor grad ble brukt av det britiske imperiet, uten at inderne på noen måte fikk samme belønning og ære som de britiske soldatene, omhandles grundig. Sånn sett er dette også en historie om den britiske kolonitida, dens oppgang og dens fall, og hvordan imperiets handlinger rammet disse nasjonene og til dels fratok mange mennesker deres integritet.
Dette er en veldig spennende og lærerik roman, som vil passe for alle historieinteresserte. Og jeg kan røpe at Glasslottet gjenoppstår i ny form før boka tar slutt.

AKU

Stemningen blant Burmas studentaktivister ble oppsummert i et slagord som ble formet av den karismatiske unge studentlederen Aung San: Kolonialismens vanskelighet, sa han, var frihetens mulighet.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker med handling fra India eller om indere

Liste over bøker som omhandler Myanmar/Burma. Både skjønnlitteratur og sakprosa.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

• "Tidevannslandet" av Amitav Ghosh
  • "En elv av røyk" av Amitav Ghosh
  • "Herr Han" av Hwang Sok-Yong
  • "Kvinnen bak fredsprisen - historien om Bertha von Suttner og Alfred Nobel" av Anne Synnøve Simensen
  • "Adjø Istanbul" av Irfan Orga
  • "Mister Sandman" av Barbara Gowdy