Snøsøsteren

en julefortelling

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Kagge 2018 E-bok

En rørende historie fra suksessforfatteren Maja Lunde med illustrasjoner av Lisa Aisato.
"Snøsøsteren" er en julefortelling i 24 deler som tryller frem den magiske julestemningen du kjenner fra Charles Dickens' "A Christmas Carol", H. C. Andersens fortellinger og barne-tv-serier som "Snøfall".

Det er snart julaften, som også er dagen Julian blir 10 år. Vanligvis er det årets beste dag, når juletreet står pyntet og lysene er tent, luften er fylt av lukten fra klementiner og pepperkaker, og det knitrer i peisen. Men i år er ingenting som det pleier. Julian og familien bærer på en stor sorg etter at storesøsteren Juni døde og Julian tenker at jula rett og slett er avlyst. Så en dag møter Julian den livsglade juleelskeren Hedvig og han begynner å tro det kan bli jul likevel. Men det er noe mystisk med huset som Hedvig bor i, og hvem er den underlige gamle mannen som stadig dukker opp?

Forlag Kagge

En sår, vakker og trist bok om sorg og vennskap.
Maja Lunde skriver helt fantastisk, teksten er barnlig og rørende. Illustrasjonene er helt fantastiske, passer veldig godt til teksten. Jeg leste ut boken på 3 dager, klarte ikke å bare lese ett kapittel hver dag. Kan virkelig anbefales.

• "Til ungdommen" av Linn Skåber
  • "Vi skulle vært løver" av Line Baugstø
  • "Akkurat passe - en liten fortelling om nesten alt" av Jostein Gaarder
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "En dag i desember - en julehistorie om kjærlighet" av Josie Silver
  • "Jenta som ville redde bøkene" av Klaus Hagerup