Jenta som ville redde bøkene

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Gyldendal 2017 Innbundet

Når man elsker å lese.
Anna er snart ti år gammel og veldig glad i å lese. Så glad i å lese at en av hennes aller beste venner er bibliotekar Monsen. Og det selv om Monsen er over 40 år! En dag forteller Monsen Anna hva som skjer med de bøkene som ingen låner på biblioteket. De forsvinner. De ødelegges. Og hva skjer med de som bor inni bøkene da? Forsvinner de også? I så fall er det nesten ikke til å holde ut, tenker Anna. Hun må redde bøkene! Men hvordan? En sjarmerende, poetisk og magisk fortelling om kjærligheten til alle som bor i bøkene, sjeldent vakkert illustrert av Lisa Aisatos magiske strek.

ISBN13 9788205499881

EAN 9788205499881

Denne var da rett og slett litt dum? Den engasjerte storleseren av en hovedperson er det ingen ting å si på. Men fru bibliotekar som verken har peiling på samlingsutvikling eller fjernlån, er ganske søkt. Særlig når hun bruker arbeidstida på å drikke kaffe og å lese i stedet for å legge til rette for formidling av de bøkene hun brenner sånn for. Og så går det hele over til å handle om slutten på ei enkelt bok. Hvor ble det av prosjektet om å redde de uleste bøkene? Var det ikke viktig likevel?

Illustrasjonene er selvfølgelig nydelige. Og at ei bok blir så viktig for folk at den havner på forsida av Se og hør (smart omdøpt til Se på oss for anledningen), er vel bare noe vi kan drømme om.

En virkelig liten perle av en bok! En nydelig historie som går rett i hjertet og fantastiske illustrasjoner.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hvis bøkene ingen leste ble ødelagt, ble menneskene inni dem også borte.
Som et blad om høsten.
Det visner.
Så løser det seg opp og blir til støv.
Så blir det borte i vinden. For alltid.

For Anna var bøkene like sanne som livet.
Hvis noen døde i en bok, kunne hun begynne på begynnelsen.
Da ble de døde levende igjen.
Like levende som hun selv.

-Ødelegger han bøkene? sa Anna Hissig.
-Han har ikke lyst til det, sa fru Monsen.
-Han gjør det fordi han må. Biblioteksjefen sier at bøker tar for mye plass. Milton berg er like glad i bøker som du og jeg. Hvis han ikke ødelegger dem, mister han jobben sin.

De neste ukene forsatte Anna å lese. Hun ble kjent med masse mennesker hun ikke hadde lest om før. Noen var snille. Noen Var slemme. Noen var glade. Noen var triste. Noen var kloke. Noen var dumme. Noen var voksne. Noen var barn. Men Anna syntes hun kjent seg litt igjen i alle sammen. Og hun var glad for å hjelpe dem. Slik at de kunne leve bestandig.

-Finnes det bøker ingen låner? spurte Anna.
-Ja, ganske mange faktisk.
-Hvorfor er det ingen som låner dem?
-Fordi deter mange folk som ikke vet hva de går glipp av, sa fru Monsen lavt.

Her er bøkene barnebibliotekar Hege reiste rundt på skolene i Tysvær og fortalte om i forbindelse med leseaksjonen Vinterles. Leseaksjonen blir arrangert av Tysvær folkebibliotek i samarbeid med skolene i kommunen.

• "Jakob og Neikob og Alle Andre" av Kari Stai
  • "Hakk o ve" av Ragnar Aalbu