Ingenlund

Morrigans forbannelse

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

Morrigan Kråkh lever med en forbannelse hvilende over seg: Ved midnatt på elleveårsdagen sin vil hun dø. Rett før klokken slår siste slag, reddes hun av Jupiter Nord. Med glefsende røyk-og-skygge-jegere i hælene legger de på flukt og lander trygt i den skjulte byen Ingenlund.
Jupiter har valgt Morrigan som sin aspirant og deltaker i konkurransen om en plass i Det Vunderlige Selskap. Men i motsetning til de andre kandidatene har Morrigan ingen spesielle evner eller ferdigheter å skryte av.
Jessica Townsend bor nå i Australia, men har tidligere bodd i London i flere perioder. Hun jobbet som forlagskonsulent i åtte år og har vært redaktør for Steve Irwins barnebokmagasin Australia Zoo. Ingenlund er hennes første roman.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241915512

EAN 9788241915512

Serie Ingenlund (1)

Genre Fantasy

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Barn og ungdom 2019

Dette er faktisk den mest fantastiske boken jeg har lest siden Harry Potter og De vises stein, uten å overdrive. Jessica Townsend har klart å skape et solid magisk univers og det finnes ikke slurv i den første boken om Morrigan Crow, hverken grammatisk eller når det gjelder handlingen. En bokelskers hjerte fryder seg!

Jeg hadde så store forventninger til denne ettersom den har blitt omtalt som "den nye Harry Potter!" og greier - så jeg skjønte jeg kom til å bli skuffa. Og det ble jeg. Så til de grader. Synes språket var kjedelig, handlingen tok ikke av og det hele ble stakkato og kjedelig rett og slett. Etter 180 sider ga jeg opp, da følte jeg at boka fremdeles var på "bli kjent med hovedpersonene"-stadiet og da gadd jeg ikke mer. Denne når ikke Harry Potter til fotsålene engang!

Det er magisk og spennende, gjennomført og noe eget, men jeg får samtidig følelsen av at jeg har lest det før. Referansene har kanskje blitt for mange. Det er heldigvis ikke jeg som er målgruppen og jeg tror veldig mange vil få enorm glede av den. Kommer til å få med meg nummer to også.

Dette var en meget bra bok. Undertegnede er ingen ung mann, men finner allikevel slike bøker veldig givende å lese (som blant annet Harry Potter). Ser frem til neste bok med spenning.

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Bøker jeg har lest i 2018.

Bøker jeg har lest i år

Bøker jeg har lest i 2018.

I fjor klarte jeg 20 bøker. I år vil jeg klare 25!

• "Vundersmed - Morrigans kall" av Jessica Townsend
  • "Hulfeber - jakten på Morrigan Kråkh" av Jessica Townsend