Snøsøsteren

en julefortelling

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Kagge 2018 Innbundet

"Norsk litteratur har fått en ny juleklassiker". Dagbladet

"Snøsøsteren" er en julefortelling i 24 deler som tryller frem den magiske julestemningen du kjenner fra Charles Dickens' "A Christmas Carol", H. C. Andersens fortellinger og barne-tv-serier som "Snøfall".

Det er snart julaften, som også er dagen Julian blir 10 år. Vanligvis er det årets beste dag, når juletreet står pyntet og lysene er tent, luften er fylt av lukten fra klementiner og pepperkaker, og det knitrer i peisen. Men i år er ingenting som det pleier. Julian og familien bærer på en stor sorg etter at storesøsteren Juni døde og Julian tenker at jula rett og slett er avlyst.

Så en dag møter Julian den livsglade juleelskeren Hedvig og han begynner å tro det kan bli jul likevel. Men det er noe mystisk med huset som Hedvig bor i, og hvem er den underlige gamle mannen som stadig dukker opp?

"Alt løser seg i dette litterære miraklet av en bok." Dagbladet

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788248922056

EAN 9788248922056

Serie Årstidskvartetten (1)

Jeg tror det her er den eneste boka som har fått meg til å gråte i år. Tåran rant ustanselig en liten stund. For en nydelig bok, så spesiell. Helheten, teksten og bildene og kapitlene gjorde boka så aldeles vakker og den passer virkelig til folk i alle aldre! Er selv 24 år og jeg likte den utrolig godt og vil anbefale den til absolutt alle.

Dette ble årets julebok som jeg leste for døtrene mine på 9 og 12. De likte den veldig godt og satt musestille og lyttet mens jeg leste. En litt trist, men god historie som handler om en gutt som treffer en litt rar jente i dagene før julaften. En fin og rørende julefortelling som handler om vennskap, kjærlighet og savn, og at av og til er ikke alltid ting like lett i livet. Kapitlene er akkurat passe lange til å leses før leggetid, og de yngre rekker ikke å kjede seg, men nærmest ber om å lese et kapittel til. Det som er kanskje best med hele boka er illustrasjonene til Lisa Aisato. Utrolig vakre fremstillinger av fortellingen og gjør hele leseopplevelsen mye sterkere. En vakker bok som anbefales for både store og små.

En sår, vakker og trist bok om sorg og vennskap.
Maja Lunde skriver helt fantastisk, teksten er barnlig og rørende. Illustrasjonene er helt fantastiske, passer veldig godt til teksten. Jeg leste ut boken på 3 dager, klarte ikke å bare lese ett kapittel hver dag. Kan virkelig anbefales.

For første gang forsøkte jeg hørespill, det passet godt til andre aktiviteter i førjulstiden. Tror kanskje boken hadde vært enda et hakk bedre, med de vakre tegningene. Litt irriterende musikk i bakgrunnen, men historien var nydelig, selv for en voksen dame. For litt større barn må dette være en magisk bok. For de som ikke har boken, fort dere å høre på nrk.no innen januar måned.

Ingen som har vært elsket, forsvinner

"Noen sier at myke pakker er kjedelige,men det er jeg ikke enig i. Ingen pakker er kjedelige. Det er jo det som er så bra med pakker. At bare fordi noe er pakket inn, så blir det spennende. Først når pakken er åpnet ser man om den er kjedelig eller ikke, og da er det ikke lenger en pakke. Derfor er det helt feil å si at myke pakker er kjedelige, synes jeg".

Men hva er egentlig julestemning?. Er det ikke rart hvordan man vet så godt hva det betyr å ha julestemning, men så er det likevel så vanskelig å beskrive følelsen?

Det er ikke mye du trenger å se av et menneske for å forstå hvordan han har det, når du kjenner ham veldig godt.

Disse koselige små julebøkene leste vi høyt foran juletreet og peisen for ekstra kos.

Kom i julestemning med et lite kapitell hver dag :)

Bøker jeg har lest. Jeg kjøper ikke bøker, men låner lydbøker på bibliotek som regel.

Bøker jeg har lest i Desember

Bøker jeg har lest i 2021

• "Solvokteren" av Maja Lunde