Ringens brorskap

første del av Ringenes herre

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Tiden 2004 Heftet

ISBN13 9788205341029

EAN 9788205341029

Serie Ringenes herre (1)

Genre Fantasy Klassisk litteratur

En av mine absolutte favorittbøker gjennom tidene, som jeg leser om igjen med ujevne mellomrom. Det som slo meg denne gang, som jeg egentlig ikke har tenkt over før, er at Sam fremstilles som en lydig hund i mesteparten av denne boka! Typisk datidens britisk overklassesyn på forholdet Herre - tjener (gartner) ? Etter å ha sett filmene blir jeg stadig imponert over hvor tro mot bøkene de er, og de endringene som er gjort i filmene komplimenterer bøkene.

Den første "Ringenes Herre" filmen har alltid vært en av mine absolutt favoritt filmer. Av den grunn så synes jeg det var på høy tid å lese boken som filmen var basert på. Selv om enkelte deler av romanen ikke samsvarer helt med filmen, så følger filmen bokens oppbygning fra begynnelsen til slutt.

Etter å ha lest den kan jeg godt skjønne at Tolkien regnes som en klassiker innen fantasy sjangeren. Han har skapt en verden i "Ringenes Herre" som virker nøye planlagt med rike beskrivelser. Jeg må si at det tar tid å komme seg gjennom boken. Ikke nødvendigvis fordi den er lang, men nettopp fordi Tolkien bruker svært mye tid på å beskrive alt. Og da mener jeg virkelig alt. Det i seg selv kan fungere hvis man er av den type leser som liker plot fylt med (til dels) intrikate beskrivelser. Men i lengden kan beskrivelsene bli en smule kjedelige og overveldende. Men omgivelsene og karakterene i seg selv er så interessante at man i store deler av boken ikke kjeder seg likevel. Om man har sett filmen så vil jeg absolutt anbefale at man gir boken en sjanse.

Ganske enkelt et mesterverk :)

Many who live deserve death. And many who die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement, for even the very wise cannot see all ends.

Men forakt ikke den viten som er kommet til oss fra fjerne tider; for det kan ofte hende at gamle kjerringer minnes beretninger om ting det en gang var godt for De vise å vite om.

Jeg kjenner ikke halvparten av dere så godt som jeg gjerne ville; og mindre enn halvparten av dere liker jeg bare halvparten så godt som dere fortjener.

All that is gold does not glitter,

Not all those who wander are lost;

The old that is strong does not wither,

Deep roots are not reached by frost.

Det er visdom å se nødvendigheten i øynene, når alle andre muligheter er overveid; skjønt det for dem som klynger seg til falske håp kan se ut som dårskap.

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

Bøker bøker bøker!

Ringenes Herre på Norsk!! :D

Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.

• "To tårn - andre del av Ringenes herre" av John Ronald Reuel Tolkien
  • "Atter en konge - tredje del av Ringenes herre" av John Ronald Reuel Tolkien